Delegater fra alle sjøfartsnasjoner er nå samlet i Manilla, til konferanse om sjøfolks opplæring og hviletid.
Nærings- og handelsdepartementet har gitt en million kroner til FNs sjøfartsorganisasjon IMO, til prosjekter knyttet til anti-piratarbeid og opplæring av sjøfolk.
Norge deltar aktivt i internasjonalt samarbeid om e-navigasjon, e-maritime og skipstrafikkovervåking.
FNs sjøfartsorganisasjon IMO, har i dag vedtatt at skade som oppstår når et skip lekker farlige stoffer, kan gi rederiet erstatningsansvar.
Issmeltingen i Arktis åpner et nytt hav og Arktis-politikken må fornyes, mener WWF.
Sjøfartsdirektoratets havnestatskontroll vil fra 1. januar 2011 inngå i meldingssystemet SafeSeaNet som en del av skipsfartens rapportering.
VÅGSØY: Kystverket inngikk 17. mars kontrakt med E. Pihl & Søn A/S for utdyping og utvidelse av farleden i Måløysundet.
Nettolønnsordningen for sjøfolk virker etter hensikten, mener Nærings- og handelsdepartementet, som mandag mottok en evalueringsrapport om ordningen.
Hordaland fylkesutval har løyvd 150 000 kr til arbeidet med å få godkjent prosjektet ”Clean North Sea Shipping” som ein del av EU sitt Nordsjøprogram (INTERREG 4B).
Oppretter nytt professorat: Nærings- og handelsdepartementet gir et professorat til NTNU for å styrke forskningsinnsatsen på miljøvennlig skipsfart.
Kystverkets ulykkesstatistikk for 2009, viser at antall skipsulykker med los om bord er nær halvert.
Kyststatene i Arktis og det internasjonale samfunn står overfor en situasjon som ingen hadde forutsett da havretten ble utarbeidet på åttitallet, mener WWF.
Statens Havarikommisjon for Transport har nå kommet med rapport, etter at det 200 meter lange lasteskipet Federal Kivalina grunnstøtte i Freifjorden høsten 2008.
– Hvis Norge skal opprettholde sin innflytelse på utformingen av internasjonal skipsfartspolitikk er det avgjørende at NIS-registeret ikke forvitrer.
Sjøfartsdirektoratet og Kystverket gjennomfører en nasjonal brukerundersøkelse blant navigatører og landbaserte operatører for å kartlegge tekniske brukerbehov.
Kystverket har etablert et nasjonalt brukerforum for offentlige myndigheter i etableringen av en nasjonal portal for skipsmeldinger.
Etter at skipet Yamaska i september var nær ved å havarere etter oppankring i Nesna, kan skip av denne størrelsen bli nektet oppankring så nært land i Nordland.
Kystverkets handlingsprogram for perioden 2010–2019 er nå klart.
Regjeringen har i dag satt krav til drivstoffkvalitet tilvarende lett marin diesel for skip som seiler innenfor nasjonalparkene på vestsiden av Svalbard.
Bransjeforeningen Norske Maritime Leverandører spør hvorfor oljevernberedskapen ikke kan legges under Kystvakten.
Side 5 av 6