Oslo: På under seks år har de økt salget med hele 300 prosent og gått fra lokalbedrift i Nord-Norge til riksdekkende fiskematprodusent.
Nå har Lofotprodukt mottatt prisen «Design Effekt Grand Prix». Representanter fra Lofotprodukt og Strømme Throndsen Design ble trampeklappet opp på scenen under Næringslivsdagen 2009 i Oslo torsdag 15. oktober.
– Det er veldig stort å være den første i Norge som mottar denne prisen. Det ligger mye hardt arbeid bak dette, og det er takket være våre mange dyktige medarbeidere på Leknes og ellers i Norge at vi har kommet dit vi er i dag, sa en stolt daglig leder i Lofotprodukt, Sigvald Rist, etter å ha mottatt prisen.
Les også: Lofotprodukt nominert til designpris 05.10.2009
Ny pris
Dette er første gang Norsk Designråd har delt ut Design Effekt Grand Prix, som har som hensikt å bevise at strategiske designinvesteringer lønner seg i krone og øre. – Design Effekt er en nesten unik utmerkelse på verdensbasis, og en jury utelukkende bestående av folk fra næringslivet har valgt ut Norges mest lønnsomme designprosjekter, sier Skule Storheill, innovasjonsdirektør i Norsk Designråd.
36 søknader
Totalt kom det inn 36 søknader til Design Effekt. 19 av disse ble vurdert som gode nok til å motta merket ”Design Effekt”, og andelslaget Norsk Matraps, butikkjeden Kondomeriet og matprodusenten Lofotprodukt ble alle nominert til Design Effekt Grand Prix, konkurransens ypperste utmerkelse.
– Disse tre bedriftene leverte alle svært sterke søknader der det kom fram at satsing på design hadde gitt klare utslag på bunnlinjen. Lofotprodukts reise fra å være liten lokalbedrift til å bli en nasjonal og velkjent leverandør av fiskemat imponerte oss aller mest, fastslår juryleder Gro Myking, som også er markedsdirektør i Posten Norge.