Styrker markedsarbeidet for Norsk Saltfisk i Spania

Del saken

Som følge av utfordringene for saltfisk, har EFF økt markedssatsingen i Spania.

Utfordringene for saltfisken i vår og sommer, har utløst økt satsing på Eksportutvalget for fisk (EFF) sine markedsaktiviteter for dette produktet i Spania, med en million kroner i høst og ytterligere halvannen million til våren, melder EFF.

Vil synliggjøre norsk opprinnelse

Saltfisk har en godt innarbeidet plass i den spanske matkulturen, og er en gjenganger på mange restaurantmenyer. Men i husholdningene er det stort sett den eldre generasjon som vet hvordan denne fantastiske råvaren skal behandles og tilberedes. Saltfisk er i Spania dessuten også sesongbetont sterkt tilknyttet påsken, og det er gjennomgående liten oppmerksomhet om det norske opphavet.

- Vi ønsker allerede nå å gjøre den norske opprinnelsen mer synlig helt ned på den enkelte fisk slik at den blir lett å velge for forbrukeren, sier markedssjef for konvensjonelle produkter i EFF, Svein Wara. - I tillegg vil vi snart introdusere kvalitetsmerkede produkter i Spania, og selv om vi generelt sier at den beste sjømaten kommer fra Norge må vi da tydelig merke de produktene som ikke bare er norske, men dertil av eksepsjonelt god kvalitet.

EFFs utsending i Spania, Espen Hanson har planene klare for prioriteringene i høst.

- Vi konsentrerer innsatsen om tre hovedområder, Media, Skolering og HoReCa, sier Hanson.

Media

- Mediadelen består i en serie reportasjer om saltfisk fra Norge i forskjellige fagtidsskrifter, som et resultat av en pressetur for spanske matjournalister som ble gjennomført tidligere i høst. Reportasjene konsentrerer seg om saltfiskens opprinnelse, kvalitet, kultur  og tradisjoner, og følges opp av en tilsvarende innrettet annonsekampanje, forteller Hanson.

Skolering

En viktig aktivitet er EFFs tilbud om kompetanseheving til unge kokker og kokkeskoleelever i form av seminar og konkurranser, bl.a. i det årlige Pintxos-mesterskapet som arrangeres for fjerde gang i forbindelse med den internasjonale kongressen San Sebastian Gastronomika i slutten av november. Der skal det  bl. a. konkurreres om en pris for den beste Pintxo (en slags tapas) av/med Norsk Saltfisk.

Førstepremien er en drømmedag med årets Bocuse-vinner Geir Skeie i Kulinarisk Institutt i Oslo. Skeie vil selv være til stede i San Sebastian og dele seg selv ut som førstegevinst når vinneren kåres.

- Det er ingen tilfeldighet at restaurantaktivitetene gjennomføres i og omkring San Sebastian, understreker Hanson, - den baskiske hovedstaden er Spanias matmetropol og landets svar på Frankrikes Lyon.

HoReCa

- HoReCa-satsingen består i første omgang, dvs. i høst,  av en omfattende restaurantkampanje, også denne i Baskerland. I tillegg gjennomføres en grundig og detaljert undersøkelse og markedsanalyse av saltfisknæringen i Spania, særlig med henblikk på å kartlegge distribusjonen. Resultatene herfra vil i neste omgang, dvs. våren 2010, brukes til målrettet informasjon om det nye kvalitetsmerket for Norsk Saltfisk, så snart dette foreligger og er operativt, avslutter Hanson.
 

Stilling ledig