Assisterte tre skip på én natt

Med defekt gir, økende vind og et kraftig lavtrykk under vei, måtte den norske autolineren Fiskenes få assistanse og slepes til land.

Fiskenes var ett av tre fartøy som natt til torsdag ble slept i land av Kystvakten, melder Kystvakten.

Fartøyet «Fiskenes» lå sør av Bjørnøya og ble tatt under slep av KV «Senja». Foto: KystvaktenFartøyet «Fiskenes» lå sør av Bjørnøya og ble tatt under slep av KV «Senja». Foto: KystvaktenOnsdag kveld klokka 20:41 fikk KV Senja oppdraget om å assistere den norske autolineren Fiskenes som med et defekt gir cirka 40 nautiske mil sør av Bjørnøya, var ute av stand til å manøvrere.

Til tross for grov sjø og sterk kuling i området var det ingen dramatikk i overføringen av slepet, og fartøyet vil bli slept mot Torsvåg i Troms. Det er for øvrig andre gang på under to måneder nettopp KV Senja sleper linebåten Fiskenes til Tromsø.

Kunne ikke manøvrere

Mens KV Senja var underveis for å ta Fiskenes under slep ble det klart at ytterligere to norske fiskefartøy (ringnotfartøy) på Tromsøflaket også trengte slepeassistanse.

Både Stålhav og Strand Senior hadde fått bruket i propellen, og var ute av stand til å manøvrere. KV Nordkapp som var på vei mot fastlandet ble dirigert mot Stålhav for å sette slep. KV Barentshav ble sendt mot Strand Senior for å komme henne til unnsetning.

– Evne til å yte

Til tross for dårlig vær i det nordlige Barentshavet og Norskehavet, evner Kystvakta å yte god assistanse. Det er ikke ofte at det er tre fartøy som trenger assistanse samtidig. Samtlige fartøy ble imidlertid tatt hånd om av Kystvakten, og slept til havn for å utbedre problemene.

Kystvakta på sildeleveranse

Tyngste tak tok nyanskaffelsen KV «Barentshav», som har den 67 meter store ringnotbåten «Strand Senior» med sildelast til Bodø. Snurperen «Strand Senior» hadde 290 tonn sild ombord, da den fikk nota i propellen, på feltet utafor Troms, melder Bladet Vesterålen.

– Ingen andre kunne ta slepet. Redningsskøytene har ingen muligheter til å ta slep av denne størrelsen, sier operasjonsoffiser i Kystvakta Nord, Njål Røkenes til avisa.

På grunn av størrelsen måtte båten til verksted i Sandnessjøen. Verken Harstad eller Tromsø er alternativ.

– Vi tauet derfor fiskebåten fra feltet utafor Troms til Bodø for levering av fangsten, og dermed berge verdien i denne, forteller Røkenes til avisa.

Fra sildanlegget i Bodø må annen taubåt ta ringnotbåten videre til Sandnessjøen.