EVJE: Båtprodusenten Nordic Boat Trading AS mener at en feilaktig havarirapport ødelegger for selskapets salg av nye båter.
I fjord høst omkom en fisker fra Lillesand, etter at sjarken Monica IV forliste utenfor Skudeneshavn.
Sjøfartsavdelingen ved Statens havarikommisjon for transport (SHT) satte da i gang undersøkelser av hendelsesforløp og årsaker. I begynnelsen av desember i fjor kom havarikommisjonens med en foreløpig rapport om havariet.
Der konkluderer havarikommisjonen med at Monica IV kantret som følge av dårlig stabilitet, muligens i form av vann på dekk.
Beregninger kommisjonen hadde fått utarbeidet, viste at båttypen Nor-Dan 32 970 Sjark, ikke tilfredsstiller minimumskriteriene som gjelder for yrkesfartøy, slik fartøyet blir levert nytt fra produsenten. Det er først og fremst i lette tilstander, det vil si uten last i lasterommene, fartøyet har problemer med å tilfredsstille kravene, konkluderte havarikommisjonen.
Les også: Nye sikkerhetstilrådinger etter sjarkforlis 04.12.2009
Les også: Savnet fisker funnet omkommet 11.09.2009
Tilbakeviser konklusjonen
Denne konklusjonen har ødelagt mye for salget, mener daglig leder for båtfabrikken.
– Dette har gjort at pressen har vinklet fullstendig mot at vår båt skulle være årsaken til ulykka. Jeg er sjokkert. Dette får enorm innvirkning på salget.
Det sier daglig leder for Nordic Boat Trading AS, Åge Hansen, til NRK Sørlandet.
Etter havarikommisjonens rapport, ble sjarkene kontrollert på nytt. Denne gangen av en ingeniør som kommisjonen også har godkjent. Konklusjonen ble at sjarken er stabil, sier Hansen, men det må legges noe ballast i bunnen.
– Da kom vi ut med et resultat som var vesentlig forskjellig fra det havarikommisjonen hadde i sine målinger, sier Hansen til NRK.
Hansen påpeker at kommisjonens målinger, ble tatt på en sjark som hadde flyteelementene feil.
Havariinspektør Kurt Håvard Brenna forstår båtprodusentens fortvilelse, men vil ikke svare på om de har gjort noen feil i sin undersøkelse av sjarken.