Skal markedsføre norsk fisk i Portugal

Del saken

Christian Bue Nordahl går etter tre år i Hurtigruten tilbake til sjømatnæringen og Eksportutvalget for fisk, denne gang som fiskeriutsending i Portugal.

Christian Bue Nordahl (47) var i åtte år markedsdirektør i Eksportutvalget for fisk (EFF), men i 2007 gikk han over til jobben som markedsdirektør i Hurtigruten. Etter tre år med restrukturering og snuoperasjon i Hurtigrutens markedsapparat, kommer nå Bue Nordahl tilbake til EFF. Stillingen som fiskeriutsending og landansvarlig i Portugal trakk Bue Nordahl tilbake til sjømatnæringen, melder EFF.

Videreutviklet og rendyrket merkevare

- Gjennom jobben i Hurtigruten, en annen av våre viktige kystnæringer, har jeg fått være med på en krevende endring for Hurtigruten og samtidig videreutviklet den sterke merkevaren som Hurtigruten er. Vi har rendyrket merkevaren og etablert en slagkraftig global markedsføringsenhet. Muligheten som nå dukket opp for norsk sjømatnæring i Portugal byr på nye utfordringer i en av Norges mest spennende bransjer. Det kunne jeg ikke si nei til, sier Bue Nordahl.

Hurtigruten ble nylig kåret til Årets norske reiselivsmarkedsfører av bransjeorganisasjonen HSMAI Norge. Christian Bue Nordahl som de siste årene har vært Global Brand and Marketing Manager for Hurtigruten fikk æren av å motta prisen.

- Denne utmerkelsen var en viktig anerkjennelse for Hurtigruten. De nye internasjonale konseptene økte salget i Hurtigruten med opp mot 100 prosent i enkelte segmenter, men prisen er også et bevis på at vi har lykkes med å rendyrke og forsterke merkevaren, Bue Nordahl.

Norsk sjømat i Portugal

- Jeg gleder meg til å kunne kombinere min erfaring fra sjømatnæringen med kunnskapen fra Hurtigruten til beste for norsk sjømat i Portugal, sier Bue Nordahl.

Bue Nordahl vil som fiskeriutsending i Portugal ta over ansvaret for et svært viktig marked for norsk sjømat. I Portugal står norsk klippfisk, eller Bacalhau da Noruega, meget sterkt. Gjennom en solid markedsføringsjobb de senere år har andelen konsumenter som foretrekker norsk fisk økt fra 50 til 70 prosent.

- Å få tilbake en kollega som har vært ute i andre krevende stillinger er svært gledelig. Christian Bue Nordahl kjenner norsk sjømatnæring og alle sider ved vårt markedsarbeid svært god. Med denne ansettelsen får vi inn en stor ressurs som nærmest kan være operativ i jobben fra dag en, sier en svært tilfreds Terje E. Martinussen, administrerende direktør i EFF.
 

Stilling ledig