Fursetgruppen valgt for EXPO 2010

Del saken

Eksportutvalget for fisk (EFF) inngikk nylig en avtale om samarbeid med Fursetgruppen på EXPO 2010.

Fursetgruppen skal drive restauranten Norway Seafood Restaurant på den norske paviljongen på EXPO 2010 i Shanghai, melder EFF.

Norsk Sjømat i fokus

Restauranten vil ha NORGE – Norsk Sjømat profilen som bærende tema. Norsk fiskerinæring er gjennom EFF allerede sponsor til den norske paviljongen på EXPO 2010 i Shanghai.

Nå har EFF også inngått samarbeid med den norske Fursetgruppen som skal drifte restauranten og butikken i paviljongen og stå for cateringen til businessenteret under verdensutstillingen som varer fra 1. mai til 31. oktober i år. Det er ventet rundt 300 gjester daglig til restauranten, i tillegg til aktivitetene i businessenteret.

- Dette blir en flott utstillingsarena for Norsk Sjømat og gir en unik anledning for besøkende til å smake på alt det gode Norge kan by på fra havet. Norsk Laks har en sterk og god posisjon i Kina og i den grad Norge er kjent, assosieres vi med sjømat og laks, sier Åshild Nakken,utsending for EFF i Kina.

I samarbeidet bidrar EFF også med sitt brede kontaktnett for eventuell bemanning av kokker og lærlinger til restauranten. Det legges opp til en rekke PR-aktiviteter for vise fram Norsk Sjømat til media, kokker og næringsliv gjennom hele EXPO perioden. I forbindelse med Norges Dag på EXPO 28. mai planlegges en storstilt lansering av restauranten overfor kinesisk media.

- En kjempeutfordring

Fursetgruppen har en rekke restauranter i Oslo som Ekeberg, Lofoten, Havsmak, Tjuvholmen Sjømagasin og Operaen hvorav flere har en tydelig sjømatprofil.

- Dette er en kjempeutfordring for oss, og vi er både stolt og ydmyk over å bli valgt som Norges representant under EXPO Shanghai 2010, sier Bjørn Tore Furset i Fursetgruppen.

- Vi skal lage et sjømatkonsept på vår restaurant, som representerer oss, det norske kjøkken, og de norske råvarer fra havet, som etter min mening er i verdensklasse. Dette skal vi gjøre etter beste evne, men vi er selvsagt avhengig av et godt samarbeid med bransjen, sier Furset.

I tillegg til restauranten vil Fursetgruppen også drive en butikk i paviljongen, der besøkende kan kjøpe med seg en smak av Norsk Sjømat. En rekke produkter som gavepakninger av røkt laks, varmrøkt laks, sild, makrell etc er tenkt, men Fursetgruppen er åpen for forslag fra sjømataktører.

Gjennom EFFs avtale med Fursetgruppen vil Norsk Sjømat og verdiene i det kalde klare norske opphavet få en fremskutt eksponering overfor de antatt 70 millioner besøkende gjennom de 6 månedene verdensutstillingen varer.