Tråler skal teste seil

Tysklands største fiskefartøy, tråleren «Maartje Theadora» skal teste bruk av seil fra SkySails, som en mulighet for å spare drivstoff.

Når den 15.000 bruttotonn store «Maartje Theadora» forlater Nederland denne uken, tar skuta i bruk seil for å ta seg over Atlanterhavet, skriver Aftenposten.

Det 160 kvadratmeter store seilet er hektet fast i baugen med en 300 meter lang kabel, og kan under gunstige forhold gi «Maartje Theadora» 1000 kW ekstra kraft - en åttendedel av det skipets motorer gir.

På sikt håper de som står bak prosjektet, at de moderne "seilskutene" kan spare en tredjedel av drivstoffutgiftene.

– Utfordringen for oss blir å se hvordan skipet oppfører seg under tråling - når skipet ikke bare skal fra A til B, men stadig endre kurs, sier Diederik Parlevliet, sjef for rederiet Parlevliet & Van der Plas, som eier det tyskregistrerte skipet.

Tidligere er tilsvarende seil testet på lasteskip, men utviklerne tror de kan egne seg bedre for fiskefartøyer som ikke kjører for full maskin, skriver avisa.

Ble vurdert av Liegruppen

Prosjektet SkySails ble i fjor sommer omtalt av Teknisk Ukeblad, som også nevnte at norske Liegruppen da hadde vist interesse for uttesting av drage på Libas.

Imidlertid har rederiet senere lagt bort disse planene.

- Vi har nå forlatt dette som løsning på «Libas». Det skyldes ikke at ideen er dårlig, snarere tvert imot, sa reder Lars Olav Lie til Bergens Tidende i november i fjor.

Ifølge Lie var det praktiske årsaker til at de droppet kite-alternativet. Utsiktene til mindre kolmulefiske i fremtiden, og dermed færre lange seilaser over Nordsjøen, gjorde løsningen mindre aktuell. At «Libas» nå også brukes til oppdrag for oljeindustrien, medfører at dekksplassen der kiten skulle monteres, må brukes til andre formål, skrev avisa.

– Jeg har stor tro på seil i kombinasjon med motorkraft i fremtidens skipsfart, uttalte Lie.