Tilbyr prisgaranti for heving av U-864

Del saken

FEDJE: Mammoet Salvage tilbyr nå prisgaranti for heving av vraket av ubåten U-864. Regjeringen har med det få argumenter igjen for å bryte løftet om heving.

Les også: Mammoet reagerer på utsettelse 08.03.2010
Les også: Heving skal utredes grundigere 05.03.2010

Torsdag var konsernsjef Patrick van Seumeren sammen med flere representanter fra Mammoet, i Bergen for å fortelle pressen hva de mener om regjeringens håndtering av saken, melder TV 2.

Regjeringen har snudd i saken etter at konsulentselskapet Dovre Group før jul la frem en rapport om prosjektet.

Les også: Fraråder videreføring av ubåtprosjektet 16.12.2009

I rapporten trekker Dovre-gruppen frem usikkerhet rundt det økonomiske, og mener at prosjektet fort kan få en prislapp på over 2 milliarder kroner.

– Sannheten er at prosjektet mest sannsynlig kommer til å bli billigere enn det står i prosjektbeskrivelsen fordi prisene på offshoretjenester fikk seg en knekk under finanskrisen og ikke har hentet seg helt inn igjen, sier van Seumeren til TV 2.

720 millioner kroner

For å bevise at selskapet står inne for prisene i tilbudet, sier Mammoet seg nå villige til å gi norske myndigheter en prisgaranti på prosjektet.

– Ja, hvis ministeren kommer til meg og vi setter oss ned med kalkulatoren kan jeg det, sier konsernsjefen.

Han antyder at en slik prisgaranti vil ligge rundt 90 millioner euro, cirka 720 millioner kroner, men tror prosjektet kan bli langt billigere dersom politikerne skynder seg og setter i gang prosjektet før prisene i offshorebransjen stiger igjen, skriver nettstedet.

Mammoets utspill om prisgaranti, setter Dovre Groups anslag på 2 milliarder kroner i et underlig lys, skriver TV 2.

Kritisk til regjeringens håndtering

Konsernsjef Patrick van Seumeren er også svært kritisk til at regjeringen sier den legger Dovre-rapporten til grunn når de har bestemt å utsette prosjektet på grunn av usikkerhet rundt metoden.

Problemet er at Dovre-rapporten ikke omhandler metoden i særlig grad, den handler om økonomi, kontraktsrett og manglende garanti fra morselskapet, skriver TV 2.

Konsernsjefen er også svært kritisk til påstander fra fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen, som med henvisning til Dovre-rapporten har sagt at det er hensynet til miljøet som har vært avgjørende for regjeringen.

Problemet hennes er at Dovre-rapporten heller ikke omhandler hensynet til miljøet i vesentlig grad.

Patrick van Seumeren påpeker videre at konsernet både har gitt morselskapsgaranti for gjennomføringen av prosjektet, samt imøtegått de andre momentene som ble påpekt i rapporten – uten at det ser ut for at regjeringen har fått det med seg. For i stortingsproposisjonen som kom for to uker siden, nevnes ikke Mammoets tilsvar med et eneste ord.

Opposisjonen på Stortinget vil nå ha sannheten omkring snuoperasjonen på bordet.

Torsdag innkalte transportkomiteen til åpen høring om saken. Høringen vil bli holdt 27. april skriver TV 2.