Et av de farligste områdene på norskekysten er gjort sikrere.
Takket være svært gode værforhold og forholdsvis lite havdønning er arbeidet ferdig med å få satt opp lykter på Fuglen og på Tromskjæra.
Hustadvika er et farvann de sjøfarende har stor respekt for. Ikke få skipsvrak ligger på bunnen i denne leia ytterst mot havet i Møre og Romsdal. At det også midtsommers kan være tung sjø har Kystverkets folk fått oppleve de par siste åra, skriver Anders Bjordal og Ola Stenvaagnes på Kystverket sin hjemmeside.
Vanskelige forhold
Å få satt opp nytt fundament og ny lykt på den vesle holmen Fuglen har vist seg å være vanskelig. Fuglen stikker halvannen meter over havet ved høyvann, og selv ved ”flatt hav” bryter det godt der ute, noe som til tider har gjort det vanskelig å komme seg opp på holmen og få gjort nødvendig arbeid.
Men nå har været vært i godlune. Og nå har den nye lykta kommet opp. En ”6-beining” som sies å være den første i sitt slag, skriver Bjordal og Stenvaagnes. Helikopter er nyttet for å få beina på plass på fundamentet. Og lykta på Fuglen, som drives av solceller, er allerede blitt et ”landemerke” på denne kyststrekninga. Lykta som nå rager 15 meter over havflaten kommer også til å få installert et radarvarslingsanlegg.
Også på Tromskjæra på Hustadvika er ny lykt i drift. Denne er 20 meter høy og står på betongfundament.
– Gir sikrere seilas
– Begge disse lyktene gir sikrere seilas i den tøffe Fugleleia, sier regiondirektør for Kystverket Midt-Norge, Harald Tronstad.
Det er Kystverket Midt-Norge med Kystverket Rederi som entrepenør som har hatt ansvaret for dette prosjektet. M/S "Ona" og folka der om bord har gjort selve arbeidet langt ute i havet. Og som blant annet tidligere har opplevd at stillaset for fundamentet på Tromskjæra ble feid på havet. Men nå er alt på plass og lyktene gir sine blink til små og store båter på veg sørøver eller nordover Hustadvika.