Ny giv for norsk sild i Russland

Under et arrangement på ARTE FAQ i Moskva den 23. april presenterte Aleksej Zimin, matskribent og sjefredaktør i bladet "Afisha Eda" ("Matplakaten"), to helt nye silderetter.

De nye silderettene var "Ceviche av Norsk Sild" og "Sandwich med omelett av Norsk Sild".

– En fisk for enhver anledning

– Herved lanseres den nye posisjoneringen av Norsk Sild i Russland: «En fisk for en hver anledning!», proklamerte Julia Seljeseth, EFFs utsending i Russland, og fortsatte: – I fjor lagde Aleksej Zimin en samling nye oppskrifter med Norsk Sild for en to uker lang EFF-festival i den gastronomiske puben "Prostye Veschi" ("Enkle Ting"), der journalistene, og dernest kundene ble servert en fem retters meny med Norsk Sild. I dag, i den konseptuelle fornyelsen av dette tradisjonsrike produktet skal vi demonstrere tilberedning av to retter, som vil stå på menyen her på ARTE FAQ de neste 14 dagene.

Lovpriste norske råvarer

Deretter demonstrerte Aleksej Zimin og lovpriste de norske råvarene: - Silda fra Norge er et vidunderlig produkt, som passer like godt inn i både de mest hardtslående og de mildeste kulinariske omgivelser. Samme sild oppfører seg helt forskjellig i forhold til de øvrige ingrediensene i den "harde" cevichen og den "milde" omeletten. De to rettene tolker sildekarakteren hver på sin måte.

Fiskedager

«Fiskedager» var populære allerede i gamle Russland. Seinere, i sovjetperioden, snakket man om "fisketorsdager", da det torsdagene bare ble servert fisk på spisestedene. Fisketorsdag ble derfor et naturlig begrep som overbygning for mediasatsingen for New Seledka.

Internettkampanje

Internettkampanjen for New Seledka omfatter artikler, oppskrifter (også nedlastbare i PDF), sildeleksikon, helse- og ernæringstips med online rådgivning, videokokkelering, spill, postkort og annen underholdning med stort trykk hver torsdag på nettadressen, i tillegg til en meget populær og godt besøkt New Seledka-blogg. Ved siden av tradisjonell annonsestøtte blir det også gjennomført butikkampanjer med spørrekonkurranser.

Gjennomføres over tre perioder

New Seledka er i 2009 planlagt gjennomført i tre bølger, i vår, i sommer og i høst og beregnes avsluttet 25. oktober. De foreløpige resultater fra vår-bølgen viser en ROI (return on investment) på ca 5,5, som regnes som svært høyt for denne typen aktiviteter.