EFF i sosiale medier

De som bygger merkevaren norsk sjømat, bruker selvfølgelig kanalene der folk flest er til stede, mener Eksportutvalget for fisk.

– Gjennom sosiale medier kan vi spre innholdet fra andre kanaler, samt følge og påvirke samtalene som handler om norsk sjømat, sier kommunikasjonsrådgiver Katrine Rypeng i Eksportutvalget for fisk (EFF).

Etter tre års utforsking og gradvis erobring av sosiale medier som Facebook, Twitter, Flickr og YouTube, har EFF laget et rammeverk for hvordan de vil bruke de nye markedsføringskanalene. Hensikten er todelt: EFF ønsker for det første å skape flere og sterkere ambassadører for norsk sjømat, for det andre å inspirere andre aktører i næringen til å bruke sosiale medier, opplyser EFF i en pressemelding.

– Positive kommentarer

– De siste årene har vi sett at markedsføringen endrer karakter, blant annet fordi mottakerne vil ha medvirkning og mulighet for få respons. Dette har vi valgt å ta på alvor, sier Rypeng.

Nettopp det at kontrollen over innholdet blir oppgitt til brukeren, er det som først og fremst skiller sosiale medier fra tradisjonelle medier. Dette har Rypeng gode erfaringer med:

– Frykten var mye større i forkant for hvordan sosiale medier ville bli brukt til å åpne opp for et stort mangfold av meninger. Det vi ser er at kommentarfeltene overveiende blir brukt til å komme med konstruktive tips, dele entusiasme og interesse med andre fiskeelskere, og det handler om ekte matglede, sier Rypeng.

Sosiale medier integrert

EFF har ansatt to nye medarbeidere som skal jobbe mot digitale flater, Ragnhild Eriksen Heen og Lars Martinussen, og de har blant annet jobbet med å tilrettelegge for sosiale medier som en del av større arrangement eller kampanjer, slik de gjorde under rockefestivalen Bukta i Tromsø i fjor. På festivalen var EFF tilstede med sjømat for sultne rockere, men også med en egen fotovegg i morsom, maritim stil. Her lot publikum seg avbilde, og på nettstedet nettstedet Flickr, som er en side for å dele bilder med andre, kunne de finne resultatet.

– Fiskeelskerne møtes på Facebook

En av de største suksessene i sosiale medier, har EFF skapt med Godfisks egen side på Facebook. Denne siden har fått nesten 6.500 tilhengere, som bidrar med tips og kommentarer til oppskriftene, nyhetene og det øvrige innholdet EFF publiserer.

Tips for gode sjømatmåltider får forbrukere også på Godfisks egen kanal på nettstedet YouTube, der EFFs videoer med oppskrifter, tips og triks legges ut. Entusiaster fra næringen inviteres til å bruke nettverkene aktivt og holde dialog med andre fiskeelskere for å vedlikeholde engasjementet blant konsumenter av norsk sjømat, heter det i meldingen fra Eksportuvalget for fisk.