Kystvakta berget tråler ved Bjørnøya

Del saken

Under 30 knops nordavind og grov sjø klarte Kystvakta å slepe en tråler med motorhavari til fastlandet.

- Hjelpen som vi har fått i dag er helt uvurderlig, sier skipper på tråleren, Ansgar Gjendem.

Slepes til land 

Natt til fredag ringte telefonen om bord på KV Senja. Den norske tråleren Stornes hadde fått maskinproblemer under fiske i Vernesonen nord av Bjørnøya, og drev med vind og vær.

Til tross for vanskelige forhold gikk overføringen av slepet fint, og skipperen på Stornes, Ansgar Gjendem, var godt fornøyd med innsatsen til KV Senja og til Kystvakta generelt, skriver Forsvarets mediesenter.

- Å få satt slepet gikk raskt og effektivt. Selv om været er dårlig, eller dere har andre oppdrag, er det aldri nei å få hos dere. Denne hjelpen som vi har fått i dag er helt uvurderlig. Hadde ikke kystvakta vært tilstede så hadde vi blitt nødt til å leie et fiskefartøy til å slepe oss inn, så jeg er veldig takknemlig.

Tråleren vil bli slept til Tromsø, hvor maskinproblemene vil bli utbedret.

Godt trent til slike oppdrag

Skipssjefen på KV Senja, orlogskaptein Eirik Sande sier Kystvakta gir sikkerhet til alle som ferdes på havet.

- Bare i går hadde vi i tillegg en annen episode der to personer var savnet i Mehamn etter at de dro ut i sin 17 fots båt og ikke kom tilbake til avtalt tidspunkt. Heldigvis ble begge disse funnet i god behold, sier Sande.

- Besetningen på 22 befal og 30 vernepliktige er godt trent til å løse de fleste oppdrag som møter oss, fortsetter skipssjefen.

Når fartøyet får telefoner slik som i dag, enten det er snakk om slep eller et søk og redningsoppdrag samles ledelsen og andre sentrale personer i fartøyets operasjonsrom for en orientering om situasjonen. I tillegg blir prosedyrer og risikovurderinger gjennomgått som en standard rutine. Samtidig blir nødvendig materiell klargjort.

- På denne måten sparer vi tid, og tid er en avgjørende faktor på havet. I verste fall kan den koste liv. I tillegg sørger man ved en gjennomgang av prosedyrer og risikovurderinger, for at sikkerheten blir ivaretatt for egen besetning, avslutter Sande.