Seafood Show i Tokyo

21. juli åpnet den årlige Japan International Seafood & Technology Expo, populært kalt «Seafood show» i Tokyo.

Det er høysommer i Tokyo og 35 grader i skyggen, men det er ingen ferie i markedsarbeidet for Norsk Sjømat, melder Eksportutvalget for fisk (EFF).

– Det japanske markedet er utfordrende, med stagnerende totalmarked og sterk konkurranse, men er fortsatt et marked av stor betydning for Norge, fastslår fiskeriutsending fra Eksportutvalget for fisk Hans Petter Næs. For makrell og lodde er det et marked med spesielt stor betydning, mens for laks er det et tilnærmet referansemarked for resten av verden, ikke minst på grunn av sushi, et segment der også laksen har potensiale for økning.

Norsk Sjømat er som vanlig tilstede på messen med norsk stand. Hovedbudskapet fra Norge er på markedsaktiviter som gir handelen muligheter til å øke salget av norsk sjømat.

Messen, som er den 12. i rekken, er den dominerende sjømatmessen i det japanske markedet. Norge stiller sterkt, med ambassadør Arne R. Walther som foretok den offisielle åpnings-seremonien på Norges vegne, sammen med fiskeriutsending Hans Petter Næs.

Det langsiktige markedsarbeidet gjennom flere år, har vært en viktig faktor til at laks nå er den mest foretrukne (spiste) fisken i Japan, ifølge siste rapport fra fiskeridepartementet. Spesielt laks til sushi og sashimi er en årsak til dette. Per 1. halvår i år har Norge eksportert over 13.000 tonn laks til Japan.