RS «Odin» døpt fredag

Del saken

Den nye redningsskøyta er den dyreste som noensinne er bygget, og skal etter en kort testperiode på Sørlandet videre til Finnmark, hvor den blir en betydelig styrking av miljø- og sjøsikkerheten. Foto: Ingvar Johnsen / Redningsselskapet
Den nye redningsskøyta er den dyreste som noensinne er bygget, og skal etter en kort testperiode på Sørlandet videre til Finnmark, hvor den blir en betydelig styrking av miljø- og sjøsikkerheten. Foto: Ingvar Johnsen / Redningsselskapet

RS «Odin» ble fredag den 17. september døpt ved ved operaen i Oslo, av gudmor Lena Brommesson Eidem.

RS «Odin» er hurtiggående, har stor slepekraft, og vil utgjøre en betydelig styrking av sjøsikkerheten og miljøberedskapen i Finnmark hvor den skal stasjoneres, skriver Redningsselskapet i en pressemelding.

Gave på 45 mill. kroner

Redningsskøyta er bygget takket være en svært raus donasjonpå 45 millioner kroner fra Den Norske Krigsforsikring for Skib (DNK).

Dette er annen gang DNK gir Redningsselskapet en redningsskøyte. Første gang var ved forsikringsselskapets 50-års jubileum i 1985. Da ga selskapet penger til byggingen av redningsskøyta «Ægir», som fremdeles sikrer området ved Lista og Lindesnes. Nå blir DNKs 75-års jubileum markert med en enda flottere gave til byggenummer 150 i Redningsselskapets snart 120-årige historie.

Redningsskøyta som ble døpt på Operaen i Oslo fredag, er en videreutvikling av de største hurtiggående fartøyene i Redningsselskapet. Fem av disse er allerede plassert langs kysten. De har en toppfart på nær 30 knop, slepekraft på over 20 tonn og en rekkevidde på mer enn 600 nautiske mil, og er spesielt godt egnet til å være først på plass og forhindre potensielle miljøkatastrofer, ved å holde en havarist unna fjæresteinene til større slepekraft rekker fram. Mest sannsynlig vil RS «Odin» også redde mange liv i sin tjeneste fremover, spår Redningsselskapet.

- Behov for å høyne beredskapen

- Den Norske Krigsforsikring for Skib ser et stort behov for å høyne miljø- og sjøsikkerhetsberedskapen langs norskekysten, og spesielt i nord hvor aktiviteten er økende og sårbarheten er stor.

Det sier administrerende direktør i DNK, Bjørn Eidem.

For Redningsselskapet er gaven på 45 millioner kroner fra DNK kjærkommen. 

- Det er den største donasjonen noensinne til en enkelt redningsskøyte, og vi er selvfølgelig svært takknemlig for at rederne gjennom sitt eget gjensidige forsikringsselskap på denne måten tar et viktig samfunnsansvar. Uten gaver som dette hadde vi ikke hatt så moderne og raske redningsskøyter i Norge, sier generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet.

Han mener at dette er et godt eksempel på at private organisasjoner kan ta seg av viktige samfunnsoppgaver.

- Mens Statens direkte bidrag til driften av Redningsselskapet har blitt redusert de siste fire-fem årene, har rederstanden og andre givere sørget for at Redningsselskapet har kunnet fornye flåten av redningsskøyter og dermed opprettholde og styrke sikkerheten for sjøfarende langs norskekysten, sier Stene.

Tekniske spesifikasjoner 

RS «Odin» er bygget i aluminium ved Swede Ship Marine i Djupvik i Sverige.

  • Hastighet: 29 knop.
  • Lengde 24,7 meter.
  • Dyptgående: 2,1 m.
  • Bollard pull (slepekraft) 23 tonn.
  • Hovedmotorer: 2 x MTU 16V2000 M72, 1440 kW.
  • Hjelpemotorer: 2 x Nogva-Deere 4045TFM50, 52 kW.
  • Rednings- og kommunikasjonsutstyr: Lensepumper brannkanon, lettbåt, dykkerutstyr og
    undervannskommunikasjon og –kamera. Radar x2, ECDIS x2, GPS, GPS kompass, ekkolodd, værstasjon, radiopeiler, VHS, AIS, Navtex, CCTV med ni kameraer og opptaker, gyrostabilisert nattkamera.
     

Den Norske Krigsforsikring for Skib (DNK)

DNK er en gjensidig skipsassuranseforening med kontor i Oslo. DNK ble stiftet 1935 og er eid av den norske rederinæringen i fellesskap.

  • Forsikrer skip og oljeinstallasjoner med norske eiere i hele verden mot krigsskader.
  • Forsikrer 2871 skip og installasjoner pr. 31.12 2009.
  • Har 478 medlemmer.
  • Total forsikringsverdi 177 milliarder USD.
  • Hovedkontor i Oslo med 15 ansatte, administrerende direktør Bjørn Eidem.
  • Styreleder: Per-Oscar Lund, First Olsen AS, Oslo. Nestleder I styret: Sverre A. Farstad, Farstad Shipping ASA, Ålesund.
  • Støtter også Kirkens Nødhjelps prosjekt i Somalia som har som mål å forhindre piratvirksomhet mot den internasjonale skipsfarten.

(Kilde: Warrisk.no/Redningsselskapet).