Tiden er overmoden for å bygge flere og sterkere merkevarer av den norske sjømaten i det internasjonale markedet, mener Gerhard Heiberg.
Gerhard Heiberg leder den internasjonale olympiske komites (IOC) marketing commision og har lang erfaring med internasjonal merkevarebygging. På Eksportutvalget for fisk (EFF) sin jubileumskonferanse «Fra råvare til merkevare» tok han til orde for at Norge kan bli olympisk mester i sjømat, skriver Eksportutvalget for fisk i en pressemelding.
– Jeg håper sjømatnæringen ikke stopper opp, men fortsetter med å etablere sterke merkevarer av norske sjømatråvarer. Med unntak av Jotun og Jordan, har ikke Norge noen merkevarer som er sterke globalt, og jeg kan ikke tenke meg noen som kan klare det bedre enn dere, sa Heiberg til de mer enn 500 deltakerne på konferansen i Oslo Spektrum.
Les også: Fra råvare til merkevare 02.10.2011
– Skill deg ut fra mengden
Heibergs fremste råd for å skape globale merkevarer av de norske råvarene er å differensiere produktet, slik at det står på egne ben og skiller seg ut fra mengden.
– Velg unike trekk ved råvaren, i kvaliteten eller historien, og hold på det i kommunikasjonen, sa Heiberg.
Suksess i Sveits
En merkevare som har fulgt denne oppskriften, er det sveitsiske produktet Balik laks. På konferansen fortalte styreleder og administrerende direktør Peter Rebeiz hvordan norsk laks kan selges for en kilopris på om lag NOK 2 500 etter at den er røykt på en gård i de sveitsiske alpene.
– For å bygge denne merkevaren har vi funnet den perfekte kombinasjonen av historie, kvalitet og presentasjon, sa Rebeiz.
Historien stammer fra gastronomien hos den russiske tsaren. Kvaliteten ligger i de norske råvarene og at den er røykt i spesialbygde ovner med røyk fra åtte år gammel ved fra de sveitsiske skoger. Presentasjonen handler nettopp om at historien, både om den russiske tradisjonen, råvaren og foredlingen, formidles som en svært sentral del av produktet Balik laks.
Fordoble verdien
Nettopp merkevarebygging var også sentralt da markedsdirektør Merete Kristiansen i EFF fortalte hvordan Norge kan levere sjømat for NOK 100 milliarder i 2030, altså en fordobling av dagens verdi.
– Vi har verdens beste råvarer, og med det utgangspunktet kan vi også skape verdens beste merkevarer. De enkelte produktene og merkevarene må sjømatbedriftene utvikle selv, og så skal vi i EFF bidra med aktiviteter som løfter dem inn i markedene, sa Kristiansen.
Les også: Feiret den norske sjømaten 30.09.2011
Les også: – Med norsk fisk verden rundt 29.09.2011