God jul med norsk klippfisk på bordet

EFF kjører i disse dager en stor kampanje i Portugal som innebærer både TV-reklame og annonser i viktige ukemagasin hvor klippfiskeksportørenes merke og logo er sentralt.

Sammen med åtte av Portugals mest kjente kokker og deres familiemedlemmer, ønsker vi God jul med norsk klippfisk på bordet, skriver Eksportutvalget for fisk (EFF) i en pressemelding.

Konsumet av klippfisk i Portugal er høyt året gjennom sammenliknet med mange andre land. Omlag 35 prosent av hele eksportverdien av all torsk fra Norge går til Portugal. Fisken benyttes som en del av det ukentlige kostholdet og serveres i et utall varianter.

– Den trofaste venn

I Portugal er konsumet frem mot jul (desembersalget) faktisk så mye som tre ganger høyere sammenlignet med en normal måned. Klippfisken har hedersplass til jul hos portugiserne - den har en meget spesiell posisjon og har fått kjælenavnet «o fiel amigo» (den trofaste venn). Klippfisken er en meget viktig ingrediens i både hverdag – og festmat i Portugal.

Tall EFF har fått fra analyseselskapet Kantar viser at årets julekonsum vil komme opp mot 9 – 10 000 tonn klippfisk.

Butikkampanjer

I kampanjeperioden frem mot jul kjøres det butikkampanjer hos kjeden Continente, som har 38 prosent av detaljistmarkedet i landet. Som en del av denne kampanjen kan kundene vinne en reise til klippfiskens og laksens hjemland. Premien er en rundreise med Hurtigruten. EFF nøyer seg ikke kun med kampanjer hos Continente, men har i tillegg inngått i et samarbeid om en kampanje med kjeden Pingo Doce, som har 24 prosent av markedet. Budskapet er her at norsk klippfisk er den offisielle hovedretten til jul.

Alle aktivitetene vil til sammen dekke over 62 prosent av detaljistmarkedet, hvilket innebærer aktivitet i mer enn 500 hypermarked og større supermarked.

– Aldri før har det vært kjørt en så massiv kampanje gjennom detaljistdistribusjonen for norsk klippfisk, sier Christian Nordahl, EFFs utsending i Portugal.

TV-reklame

Kampanjen suppleres av TV-reklame og annonsekampanjer i de viktigste ukemagasiner i Portugal. Samtidig kjøres også kampanje for norsk klippfisk i El Corte Ingles sine store restauranter, samt MAKROs cash and carry-utsalg, som har ca. 35 prosent av hele HORECA markedet i landet.

– Vi har iverksatt et tungt og bredt omfang av aktiviteter, på vegne av merket “Norge”, for å sikre maksimalt kjøp av norske sjømatprodukter i årets viktigste måned, sier fiskeriutsending i Portugal, Christian Bue Nordahl.