Statens havarikommisjon for transport (SHT) har kommet med rapport om forliset til sjarken MS «Fjordgårdbuen», som forliste ved Mulegga natt til 31. mai 2010.
Skipperen ble berget av en annen båt som fisket i området. Fisker Reidar Thue omkom i forliset.
– Fjordgårdbuen holdt på å avslutte et sjøvær med god fangst. Fartøyet var tungt lastet, men sannsynligvis innenfor grensen av det fartøyinstruksen tillot. Stabiliteten sviktet likevel da en stor bølge slo inn på dekk. Havarikommisjonen finner det også sannsynlig at Fjordgårdbuen hadde noe vann akterut i skroget, og at dette bidro til stabilitetssvikten og den påfølgende oppdriftssvikten, konkluderer Havarikommisjonen.
Fisket utenfor Malangsrunnen
Sjarken Fjordgårdbuen gikk ut fra Gryllefjord på Senja om kvelden 30. mai 2010 med to mann om bord. De skulle fiske med line etter blåkveite på egga utenfor Malangsgrunnen.
Rett før midnatt var Fjordgårdbuen på plass i fiskeområdet, på ca. 300-400 favners dyp. Det var god fangst, og skipperen mente at de hadde fått nok fisk etter å ha trukket tre linestubber. De la seg på været for å sikre utstyr og last. Vinden hadde begynt å friskne til mens de dro den tredje stubben, og var sannsynligvis kommet opp i liten kuling fra nordvest, med enkelte sterkere kast.
Brottsjø
– Kort etter at Fjordgårdbuen hadde snudd og satt kursen mot Hekkingen, kom en brottsjø aktenfra og fylte dekket nesten til rekka, skriver Havarikommisjonen.
– Dekket var ikke tomt for vann før neste sjø kom, og etter relativt kort tid la Fjordgårdbuen seg over, og begynte å synke. Etter en tid så skipperen at Fjordgårdbuen sto nærmest loddrett i vannet, bare med baugen over vann, fremgår det videre av rapporten.
Ikke lenge etter sank Fjordgårdbuen, og medfiskeren, som var inntullet i tauverk, ble trukket med i dypet og ble senere funnet omkommet. Skipperen ble reddet av sjarken «Birgitte» som fisket i området.
Fraktet til sykehus
Kystvaktskipet Senja var på denne tiden i nærheten av Fugløya, med et Lynx-helikopter om bord. Helikopteret ble brukt til å evakuere skipperen til sykehus (UNN). Skipperen kom fra ulykken uten varige fysiske skader.
– Undersøkelsen har ikke avdekket sikkerhetsproblemer som krever nye sikkerhetstilrådinger, uttaler Havarikommisjonen.