Åpner et 182 meter langt testanlegg

Del saken

Foto fra Stadt Towing Tank AS sitt testanlegg i Deknepollen. Foto: Stadt Towing Tank AS
Stadt Towing Tank AS - (Foto: Stadt Towing Tank AS) 

Tirsdag 1. september er det offisiell åpning for Stadt Towing Tank AS (STT), sitt hydrodynamiske testanlegg i Deknepollen ved Måløy.

STT kan benyttes for testing og verifisering av en rekke forskjellig marine farkoster. I tillegg til å utføre testing, kan STT tenke seg å delta i maritime utviklingsprosjekt som spenner over fagfelt som hydrodynamikk, mekanikk, automasjon og simulering.

Halvor Flatland, direktør ved Innovasjon Norge i Sogn og Fjordane, vil stå for den offisielle åpningen, melder selskapet på sin hjemmeside.

- Det er påmeldt over 110 personer fra marine og maritime næringer, samt utdanningsinstitusjoner og finansielle aktører, opplyser administrerende direktør i Stadt Towing Tank AS, Vegard Å. Larssen, til Fjordenes Tidende.

Anlegget er bygd opp rundt en ubemannet høyhastighets slepevogn, servostyrt bølgegenerator, automatisk datalogging, med rapporteringsgenerator og ellers en rekke andre løsninger for å sikre effektiv testing av marine fartøyer, skriver avisa.

- Stadt Towing Tank AS er tilknyttet miljøet rundt EasyForm og BestMould som blant annet lager våre testmodeller. I forbindelse med åpningen vil også disse bedriftene åpne sine dører, og vi får se Norges største modellfres, samt hvordan plugger og former lages, sier Larssen til avisa.

Data om testanlegget

Tankdimensjoner

Lengde: 182 meter
Bredde: 8 meter
Dybde på 4,1 meter.

Trekkmekanisme

Unik trekkmekanisme med mulighet for høyhastighetstester i 15 m/s. Selv i ved full hastighet vil måletiden være 10sekunder. Trekkmekanismen er automatisert og ubemannet. All data samles inn med mulighet til å spille målingene senere.

Bølgegenerator

Servostyrt bølgegenerator.
Maksimal bølgehøyde 95cm
Bølgeperiode fra 0,5 sek og oppover

Anlegget kan generere regulære bølger og en rekke irregulære bølgespektre.

Slepemekanisme som kompenserer for modellens bevegelse

Slepemekanismen har i tillegg til et stort fartspotensial også aktiv kompensering for modellens bevegelse. Både under planing og i moderate bølger vil slepemekanismen sørge for at trekkraften alltid har riktig vinkel i forhold til modellen. Dette for å hindre kunstig pitchbevegelse.


Tjenester 

Stadt Towing Tank AS vil tilby alle klassiske modellforsøk som er mulig i en slepetank. Noen av testene er listet opp under. STT er åpne for også å utføre spesielle oppdrag.

  • Slepeforsøk i stille vann
  • Slepeforsøk i bølger
  • Selvpropulsjonsforsøk i stille vann
  • Selvpropulsjonsforsøk i bølger
  • Grundtvannsforsøk med hevbar bunn
  • Logging av akselerasjon og rotasjonsrate
  • Trykkmåling på skrog under slamming
     

Modeller til STT produseres i all hovedsak ved maskineringsbedriften EasyForm AS. Modellene produseres i GRP (glassfiberarmert plast) noe som gir høy kvalitet og nøyaktighet. Stabiliteten over tid er også meget god for plastmodeller, opplyser Stadt Towing Tank AS.