Under stormen onsdag 9. september var lasteskipet Yamaska nær ved å drive i land ved Handenesøya i Nesna. – Bare flaks forhindret en oljekatastrofe.
I 62-knops vind og med flere hundre tonn olje og diesel om bord var skipet Yamaska på full fart mot fjære-steinene på Handnesøya. Flaks gjorde imidlertid at taubåten Boa Hårek tilfeldigvis var i nærheten, skriver Rana Blad.
Lasteskipet «Yamaska» på 28.000 tonn dødvekt, lå ankret opp ved Handnesøya i Nesna, og da stormen kom slet båten seg og drev mot land. Lastebåten var bare 60 meter fra land da en slepebåt klarte å forhindre havariet, melder NRK Nordland i dag.
– Det var bare flaks at den ikke drev i land i fjæra. Tilfeldigvis kom en slepebåt forbi og klarte å forhindre katastrofen i siste liten. Vi var helt sikker på at lastebåten skulle drive på land, sier øyenvitne og nabo Roger Vollen til NRK.
Slepebåten «Boa Hårek» var på vei til et oppdrag i Mo i Rana. Ved en tilfeldighet så skipperen på kartmaskinen og oppdaget at en av båtene var på drift.
– Da jeg så hva som skjedde varslet jeg myndighetene umiddelbart og kjørte før full maskin i retning av «Yamaska». Det sier skipperen på slepebåten Bjørnar Bye til NRK.
Innbyggerne på Handnesøya har havariet ved Langesund 31. juli i år friskt i minne, og frykter at en tilsvarende ulykke skal ramme dem, skriver NRK.
Dagen etter at «Yamaska» var nær ved å drive i land, gjennomførte myndighetene kontroll om bord. Skipskontrollen slo da fast at fortøyningssystemet ikke oppfylte kravene, og påla rederiet å utbedre feilen, opplyser NRK Nordland i en annen artikkel i ettermiddag.
Nå får mannskapet også skarp kritikk av myndighetene.
– Sjømannskapet som ble utvist her var ikke god nok, sier Fridjof Wangsvik, regiondirektør i Kystverket Nordland, til NRK.