- Fangstdato viktigere enn pris

Del saken

Det mener forbrukerne i en undersøkelse som Norske Sjømatbedrifters Landsforening har fått utført.

Relaterte saker


Fra 1. Januar 2010 blir det obligatorisk å merke fersk fisk til norske forbrukere med fangst- og slaktedato. Merkningen er et særnorsk krav, og myndighetene ønsker å bruke merkingen til å øke inntaket av fersk fisk i befolkningen.

- Alder viktigere enn pris og holdbarhetsdato

Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL) har fått utført en undersøkelse hvor målet var å finne ut om forbrukerne blir påvirket i positiv eller negativ retning av de nye merkekravene. Resultatene er nå klare opplyser NSL i en pressemelding.

- Forbrukeren mener at alderen på fisken er viktigere enn hva den koster og hva holdbarhetsdatoen er satt til,
sier Kari Griegel, fagsjef Innland i Norske Sjømatbedrifters Landsforening.

- Uvanlig

I følge prosjektansvarlig, Bjørg H. Nøstvold i Nofima Marked, er dette meget uvanlig.

- Som regel er pris den viktigste faktoren, fisk er helt klart et særegent produkt, sier Nøstvold.

Forbruker vil ikke ha fisk som er eldre enn 4 dager.

- Tidligere har vi vist at forbruker ikke vil kjøpe fisk som er mer enn 4 dager gammel, selv om de liker den og kvaliteten er ypperlig, fortsetter Griegel. 

Undersøkelser har vist at forbrukerne velger eldre fisk på blindtester: - Én uke gammel torsk smaker best.

- Trenger opplæring

- Mye av fisken i butikkene er mer enn 5 dager gammel, og med disse resultatene går det klart frem at det må brukes betydelige midler til informasjon når merkingen er på plass.

- Den norske forbruker har behov for opplæring hvis vi skal unngå at merkingen får en negativ effekt på forbruket av fersk fisk.

Nofima Marked er ansvarlig for selve undersøkelsen, og Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) har finansiert arbeidet.