Slepebåtselskapet Buksér og Berging AS er tildelt kontrakt på slepeberedskap for sørlandskysten.
– Jeg er glad for at vi nå får bedre beredskap for denne sterkt trafikkerte kyststrekningen. Regjeringen har vist at de tar våre innspill på alvor, og vi har kjørt prosessen i rekordtempo, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik i en melding fra Kystverket.
Ni tilbydere
Arbeidet med å få på plass slepeberedskapen har gått raskt etter at Regjeringen i sommer bestemte seg for å framskynde saken. Kystverket fikk inn tilbud fra ni tilbydere, og det er altså Buksér og Berging som nå har fått kontrakten.
Selskapet hadde den beste kombinasjon av pris og kvalitet i henhold til de krav som ble fastsatt av Kystverket.
Egersund - Risør
Fartøyets operasjonsområde skal være mellom Egersund og Risør. Det er ikke bestemt fra hvilken dato slepeberedskapen iverksettes.
Kontrakten er tildelt under forutsetning av en formell godkjenning i Stortinget. I henhold til forskrift om offentlige anskaffelser er det gitt klagefrist til 12. oktober 2009.
– Når slepebåten kan komme i gang, avhenger av om noen av de andre tilbyderne klager på avgjørelsen. Det kan forsinke prosessen. Kommer ingen klager innen 12. oktober, er tidspunktet avhengig av Stortingets godkjenning. Når det er i boks, kan man sette i gang umiddelbart etterpå. Vi regner med at båten er i drift i god tid før jul, sier seksjonssjef Per Odd Krystad i Kystverket til Farsunds Avis.
15 minutter
Slepebåten skal operere innenfor en sone mellom Risør og Egersund hvor den skal være i beredskap i løpet av 15 minutter.
– Slepebåten dirigeres av trafikksentralen i Vardø. Kommer det risikotrafikk vi vet om, legger vi båten på innsiden av denne når den passerer. Sånn sett blir det ikke bare tilfeldig hvor slepebåten til enhver tid er, forklarer Krystad til avisa.
Slepebåten kan også ta kommersielle oppdrag, men må være i beredskap i løpet av 15 minutter. Det gjelder 24 timer i døgnet, året rundt.
Oljevern og berging
Slepebåten som skal gå i beredskapen er BB ”Connector”. Den har ifølge Buksèr og Berging norsk besetning med lang erfaring innenfor slepe- og bergingsoppdrag. Båten er utrustet for deltakelse i oljevern- og bergingsoppdrag, og har en trekkraft på 65 tonn. Båten har 1.000 meter slepewire om bord og brannkanoner som kan kjøre ut 2.400 kubikkmeter vann i timen. «BB Connector» har en maksfart på 14 knop, skriver avisa.
Spesifikasjoner for ”BB Connector”
- Bygget 2007
- Norsk besetning
- Trekkraft 65 tonns, to maskiner - totalt 5.100 bhp
- 1000 m slepewire ombord
- Brannkanoner 2.400 m3/hr
- Maks fart 14 knop