TYSFJORD: Taste of North var spent på den sensoriske kvaliteten på sin nye einerøkte laksebiff. De brukte Nofimas sensorisk panel for å få analysert sitt nye produkt.
Taste of North produserer ulike fiskeprodukter basert på lokale råvarer. Det siste året har de hatt fokus på produktutvikling, og ett av produktene de satser på er einerøkt laksebiff, melder Nofima.
– De hadde stor tro på produktet, men trengte en objektiv dokumentasjon av den sensoriske og mikrobiologiske kvaliteten knyttet til holdbarheten på produktet, i anledning lanseringen. Slik kom de i kontakt med oss, forteller forsker Anlaug Ådland Hansen, som har vært prosjektleder for prosjektet.
Nofima Mat fikk tilsendt vakuumpakkede laksebiffer, som skulle lagres ved 4 grader i opp til åtte uker. Hver uke ble prøver testet for mikrobiologisk og sensorisk kvalitet. Laksen ble bedømt etter flere egenskaper for smak, lukt og tekstur, deriblant syrlighet, røyksmak, bitterhet, harskhet, saftighet, fethet og mørhet.
God kvalitet i 8 uker
– Analyseresultatene viste en stabil god kvalitet gjennom de åtte ukene. Mikrobiologisk holdt filetene mål hele veien. De sensoriske dommerne kunne så vidt merke en endring i syrlighet og mørhet på filetene som var lengst lagret, men de påpeker at endringene er så små at en forbruker sannsynligvis ikke vil merke noen forskjell, forteller Anlaug Ådland Hansen i Nofima.
Hun mener de gode resultatene er sammensatt av flere forhold, blant annet at produktet er godt konservert; tørrsaltet og røkt.
Dette er et av fagområdene bedrifter kan bruke Nofimas kompetanse til. Bedrifter kan få sjekket ut holdbarhet, sensorisk kvalitet og mikrobiologisk kvalitet på produktene sine, og dermed få god kunnskap om emballering og lagring, opplysr Nofima.
Taste of North ligger i Tysfjord i Nordland. Bedriften har historie tilbake til 1946, og har således lange tradisjoner med produksjon av fiskeprodukter.
Den einerøkte laksebiffen ble lansert på sjømatmessa i Brussel i april.
Da deltok bedriften på Nordland fylkeskommunes stand. Taste of North har fått god støtte fra Innovasjon Norge. De har også lansert tørrfisk-snacks på «snusboks», et produkt de har fått gode tilbakemeldinger på, opplyser Nofima.