Norsk Laks på franske griller i sommer

Eksportutvalget for fisk har nettopp lansert en kampanje for å åpne franskmenns øyne for hvor godt det er med Norsk Laks på grillen.

I Frankrike er det en lang og stor barbecue-tradisjon, men de fleste begrenser repertoaret til kjøtt og pølser i diverse varianter.

Grilling for pressen

I eksport- og konsumstatistikken er det klar nedgang for laks i sommermåndene, og utfordringen er derfor å bevise at Norsk Laks på grillen er utmerket sommermat med mange fordeler: det er godt, enkelt, sunt/lett og alle i familien liker det, skriver Eksportutvalget for fisk (EFF) i en pressemelding.

Tidlig i juni organiserte EFF to barbecue-events i Ambassadørens residens (for anledningen dresset opp med ekte gress, trær, hagemøbler og stearinlys! Det første samlet gastronomi- og lifestylepressen, det andre var tilpasset kvinne-, helse- og familiepressen. Til sammen fikk ca. 60 journalister en unik opplevelse av Norsk Laks og norske sommertradisjoner, og tilbakemeldingene har vært overveldende positive.

Béatrice Delamotte fra La Tribune, den åttende største dagsavisen i Frankrike, hadde denne spontane kommentaren:

– Laksen jeg har smakt her i kveld er virkelig overbevisende: råvaren i seg selv er virkelig av strålende kvalitet, men det som absolutt overrasker er den store variasjonen i mulige tilberedelsesmetoder (grillspyd, marinert, loins...). Alt var nydelig godt og virker svært lett å lage hjemme.

Grillkampanje i butikkene

I tillegg til PR-arbeidet, ruller det også en omfattende grillkampanje for Norsk Laks i tre store, franske supermarkedkjeder i sommer; Carrefour, Auchan og Leclerc. Butikkene er dekorert med girlander, plakater og annet POS-materiale, og demonstrasjoner av Norsk Laks på grillen gjennomføres i stort omfang.

Når det gjelder volumet av butikkinnsatsen, så kjøres grillkampanjen f. eks. med 1000 supermarked og 220 hypermarked i Carrefourkjeden og 1500 Intermarchebutikker. Og så står Auchans rundt 120 butikker for tur. Den 26. mai distribuerte vi dessuten også pakker med markedsføringsmateriell til 1 200 til uavhengige fiskehandlere, også dette fokusert mot Norsk Laks på franske griller.