På oppdrag fra Fiskeri- og kystdepartementet, har Nofima sammen med Frost Forretningsutvikling AS, vurdert fiskerinæringens evne til nyskaping.
Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg–Hansen fikk den 19. august overrakt og presentert hovedpunktene fra den nye innovasjonsanalysen av fiskeindustrien, under ministerens seminar «Norge - verdens fremste sjømatnasjon» på Nor-Fishing i Trondheim.
Selve rapporten ble ikke fremlagt på det tidspunktet, fordi den da ikke var ferdigstilt. Det er den imidlertid nå. Rapporten konkluderer med at det er mye penger å hente på å tenke nytt om tradisjonelle fiskeprodukter.
Les også: – Bør tenke mer nytt 23.08.2010
– Langt mellom de gode prisøkende innovasjonene
– Fiskeindustrien viser stor evne til å ta i bruk ny teknologi, til å automatisere og effektivisere. Men likevel er lønnsomheten lav. En viktig årsak til dette er at det er langt mellom de gode differensieringsstrategiene og de gode prisøkende innovasjonene, heter det i sammendraget fra forfatterne av rapporten.
– Vi peker i denne rapporten på behovet for å satse på kunnskap og kompetanse, kvalitet gjennom hele verdikjeden og tiltak for å utvikle nye strategier for å øke verdiskapingen, både gjennom differensiering av lite bearbeidet fisk og utvikling av foredlede produkter og merkevarer, heter det videre.
Rapporten er utarbeidet av Audun Iversen (Nofima Marked) sammen med Thomas Brustad og Sindre Jahnsen (Frost Forretningsutvikling AS).