Lanserer varemerket STRØM

Neste måned lanserer Codfarmers ASA varemerket STRØM® for produkter av fersk torsk.

Den 4. november 2010 lanserer Codfarmers ASA fersk torskeloin i delikat forbrukerpakning under selskapets registrerte varemerke STRØM®. Produktet skal først introduseres i et begrenset antall av Norgesgruppen ASA sine dagligvarebutikker i Oslo, før distribusjonen etter planen utvides ytterligere i begynnelsen av 2011.

Markedsdirektør i Codfarmers, Henrik Andersen, forteller til fisk.no at det i begynnelsen blir bare ett produkt som skal selges under det nye merkenavnet STRØM®, men at det senere kan bli flere produkter i sortimentet.

– Det er et merkenavn som i første omgang blir brukt for ett produkt, men det ligger i konseptet at det blir lansert flere produkter under samme merkenavn senere, sier Andersen til fisk.no.

Presenterer produktet

Tirsdag den 19. oktober er det duket for forhåndslansering av så vel produkt og konsept som oppskrifter, for inviterte gjester på Restaurant Alfred på Nobels Fredssenter i Oslo. Kjendiskokk Terje Ness vil være blant de tilstedeværende.

– Terje Ness har bidratt med å lage ulike oppskrifter og serveringsforslag, og setter STRØM® på menyen i sine egne restauranter, forteller Andersen til fisk.no.

Følger etter SALMA-laksen

Codfarmers har lenge jobbet med utvikling av et produkt og konsept som får frem den utmerkede kvaliteten og ferskheten som det er mulig å levere, forteller administrerende direktør i Codfarmers, Harald Dahl.

– Produktutvikling og branding er viktige elementer i Codfarmers strategi for å skape lønnsomhet i torskeoppdrett sier Dahl.

Hva er spesielt med dette produktet?

Det er en torskeloin, som er slaktet, filetert og pakket maksimum 4 timer etter at fisken svømte i sjøen, sier markedsdirektør Henrik Andersen til fisk.no.

– I utgangspunktet er det her basert på torsk fra havbruk, som gir en flott loins- og filettykkelse. Og takket være den behandlingen vi gir produktet, med tanke på rask nedkjøling og pakkemetode, så får man en oppdrettorsk som dessuten har en veldig fin matkonsistens, med god tyggemotstand, utdyper Andersen.

Andersen legger vekt på at både god hygiene under pakking og forpakningstypen, bidrar til at produktet holder seg ferskt og fint helt frem til forbruker.

– Når du slakter og pakker produktet så raskt, og med den forpakningstypen som vi anvender, så klarer du å holde ferskheten på produktet på en eksepsjonell måte, sier Andersen til fisk.no.

Han forteller at produktet pakkes i en gasspakking, det vil si i modifisert atmosfære. Forpakningen og bunnfolien er nokså lik den man kjenner fra SALMA-produktet, men med et helt eget design og trykk på folien.

– Den tekniske forpakningen ligner den vi kjenner fra SALMA-laks, men designet er totalt annerledes, sier markedsdirektør Andersen til fisk.no.

Les også: Salma-laksen fra idé til kommersielt produkt 20.10.2009

Andersen er sikker på at forbrukerne vil etterspørre produktet, melder Namdalsavisa.

– Dette vil være et unikt produkt. Vi kan garantere fersk torsk i ti dager, fastslår Henrik Andersen.

Mer arbeid for Nesset Fiskemottak

Codfarmers skal levere levende torsk til Nesset Fiskemottak AS, som slakter, fileterer og pakker det nye produktet. I begynnelsen vil volumet ligge på ca 12-13 tonn torsk daglig.

– Det er dette vi klarer per i dag med ett skift, forteller driftsleder Håvard Hårstadstrand ved fiskemottaket.

Om utviklingen går slik samarbeidspartnerne håper, kan det senere bli snakk om en døgnproduksjon på opp mot 40 tonn, og både to og tre skift ved bedriften som i dag har 25 ansatte. Tirsdag denne uken fikk Nesset Fiskemottak besøk av ledelsen i Codfarmers.

– Vi har stor tro på at dette skal tjene både oss og Nesset, sier styreleder Marianne E. Johnsen i Codfarmers.

Styret og ledelsen i Codfarmers gir uttrykk for tilfredshet med det de fikk se og høre under befaringen ved Nesset Fiskemottak. Det er viktig å få førstehånds innsikt og forståelse for det som skjer i samarbeidet mellom Nesset og Codfarmers, mener styreleder Marianne E. Johnsen.

Les også: Nesset Fiskemottak sikret slaktekontrakt 17.12.2009

– Nye generasjoner oppdrettstorsk

Torskeoppdrettere flest har tapt penger så langt, noe som blant annet skyldes store utfordringer med den biologiske produksjonen. Men nå ser Codfarmers mot bedre tider.

– Vi har fått nye generasjoner av oppdrettstorsk. Vi tror det nå vil bli mye bedre lønnsomhet i næringa, sier konsernsjef Harald Dahl til avisen.