Helsekostfirmaet Bioenergiser Scandinavia er felt i Næringslivets konkurranseutvalg for villedende markedsføring.
Næringslivets konkurranseutvalg har slått fast at nok et helsekostfirma har brutt lovverket i markedsføringen av kosttilskudd og fremsatt villedende påstander om norsk fisk fra havbruk.
– Dette er den andre saken på kort tid der helsekostfirma er felt for villedende reklame i sin markedsføring av kosttilskudd på bekostning av fisk fra havbruk. Det viser at havbruksnæringen ikke alltid skal akseptere at det fremsettes feilaktige påstander om norsk sjømat, sier administrerende direktør Geir Andreassen i FHL i en pressemelding.
I Næringslivsets konkurranseutvalg (NKU) har Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) fått fullt medhold i saken mot selskapet Bionergiser Scandinavia. På selskapets nettside for markedsføring av kosttilskudd ble det tidligere i år fremsatt påstander om innhold av PCB i laks som etter FHLs mening var uriktig og villedende og dermed i strid med markedsføringsloven § 26.
FHL fremholdt at utsagnet ikke var riktig og kunne gi inntrykk av at sjømat fra havbruk er kreftfremkallende, samt at det ga uttrykk for at man ikke kan oppnå de samme helsemessige effekter som ved å bruke annen fisk eller kosttilskudd.
Bioenergiser har i sine tilsvar til NKU henvist til en amerikansk rapport fra 2002 og at "flere norske organisasjoner går meget hardt ut mot oppdrettsnæringen".
Næringslivets konkurranseutvalg kom i sin uttalelse til at Bioenergisers påstander er i strid med markedsføringsloven. Uttalelsen var enstemmig.
I sommer trakk helsekostkjeden Life Scandinavia sin aggressive markedsføringskampanje, der kosttilskudd ble framstilt som et alternativ til å spise fet fisk som laks. Det skjedde etter at Eksportutvalget for fisk først klaget selskapet inn for Forbrukerombudet. Da FHL kjørte saken mot Life for NKU, ble selskapet felt for bruk av villedende markedsføring. NKU kom også til at annonsekampanjen var i strid med god forretningsskikk mellom næringsdrivende.
– Næringslivets konkurranseutvalgs uttalelse er krystallklar også i den siste saken, og viser at havbruksnæringen ikke er rettsløs. I de to sakene som er ført det siste året har vi sett at både enkeltuttalelser og annonser som helhet kan anses som uriktige og villedende og derfor være i strid med markedsføringsloven, sier advokat Bjørn Sørgård i Kyllingstad Kleveland Advokatfirma, som har ført sakene for FHL.
Om FHL
FHL dekker hele verdikjeden fra fjord til bord innen norsk fiskeri- og havbrukssektor. FHL er en landsdekkende næringspolitisk arbeidsgiverorganisasjon hvor medlemmene er alt fra små familiebedrifter til store multinasjonale selskap. FHL er tilsluttet Næringslivets hovedorganisasjon (NHO).