Slik bruker du NORGE-merket

Eksportutvalget for fisk har nå utviklet nye retningslinjer for bruk av det ovale merket «NORGE – Seafood from Norway».

De nye retningslinjene beskriver hvordan det ovale merket «NORGE – Seafood from Norway» (på mange språk), kan brukes sammen med andre vare- eller firmamerker, enten de representerer produsent, leverandør, markedsfører eller dagligvare-/restaurantkjede.

– Står du bak distribusjon av en norsk sjømatmerkevare, bør du ikke la sjansen til å fremheve det norske opphavet gå fra deg, fremholder Eksportuvalget for fisk (EFF) i en pressemelding.

Merket «NORGE – Seafood from Norway» er en felles verdi for den norske sjømatnæringen. Derfor har Eksportutvalget for fisk utviklet retningslinjer for hvordan merket kan brukes sammen med merkene fra produsent eller leverandør.

Hver dag serveres det 37 millioner måltider norsk sjømat over hele verden, og grunnen til dette er at den er unik: Norsk sjømat kommer fra det kalde, klare havet, den forener generasjoners erfaring med moderne kunnskap, og den er høstet og dyrket på en bærekraftig måte.

Merket «NORGE – Seafood from Norway» forteller forbrukere over hele verden at dette er sjømat med disse viktige egenskapene. Derfor er dette merket en felles verdi for hele den norske sjømatnæringen. Eksportutvalget for fisk (EFF) ønsker at aktørene får like mye ut av denne verdien og at merket blir oppfattet likt i alle markeder. Derfor har EFF utviklet retningslinjer for bruken av merket «NORGE – Seafood from Norway». Her er hovedprinsippene i disse retningslinjene:

  • EFF oppfordrer aktørene i sjømatnæringen til å bruke merket «NORGE – Seafood from Norway» mest mulig. Undersøkelser i mange land viser at forbrukerne både kjenner merket og forbinder det med kvalitet.
  • Merket «NORGE – Seafood from Norway» er et opphavsmerke og står derfor ikke alene. Det står alltid sammen med kjedens, eksportørens eller produktets logo på innpakninger, emballasjer og etiketter.
  • «NORGE – Seafood from Norway» er næringens felles merke og er derfor ikke hovedmerket på innpakninger, emballasjer og etiketter. Øvrige merker er alltid like store eller større.

– Sammen med andre logoer sørger dette merket for at forbrukere over hele verden velger sjømat fra Norge, fremholder Eksportutvalget for fisk.