Sommerkampanje for Norsk Laks i Polen

Stigende laksepriser i Polen har gitt forbrukerne inntrykk av at måltider med norsk laks er forbeholdt de store anledninger. Denne oppfatningen ønsker EFF å endre.

For å få ny fart i det polske sommerkonsumet av Norsk Laks har Eksportutvalget for fisk (EFF) siden i vår samarbeidet med kjeden Carrefour for å vise at et laksebasert måltid for en familie faktisk ikke trenger å være så dyrt at det kun kan være festmat.

I samarbeid med polske kokker og med kalkulasjon fra Carrefour er det utviklet tre retter med laks til prisen av 40, 60 eller 100 kroner. Under mottoet ”small, great filet” kan forbrukeren velge mellom tre ulike oppskrifter i de tre ulike prisnivåene.

– Med dette ønsker vi å få frem budskapet «selv en liten porsjon norsk laks gjør måltidet uforglemmelig», sier EFFs utsending i Tyskland og Polen, Kristin Pettersen, i en pressemelding.

Om kampanjen

Kampanjen har en vår- og en sommeretappe, våraksjonen startet 13. april og varte ut mai, mens sommerinnsatsen strekker seg over juli og august. I kampanjeperiodene distribueres oppskriftsheftene i alle Carrefours utsalg og som vedlegg i utvalgte aviser og magasiner. Dessuten gjennomføres det butikkdemonstrasjoner med smaksprøver av rettene hos Carrefour i de største polske byene: Warsawa, Krakow, Danzig, Katowice og Wroclav.

Erfaringene så langt

Rapportene fra våraktivitetene i butikkene er meget oppløftende. Ikke bare var interessen formidabel, i løpet av en helg kunne det i et enkelt utsalg bli utdelt over 2000 smaksprøver. Og det var også tydelig at laksen og oppskriftene falt i smak. Dette henger nok sammen med at det ble satset på høyt kvalifisert demopersonell for å sikre at kundene både fikk nydelige smaksprøver og kvalifisert informasjon, konstaterer EFF.

– Jeg og mine kolleger som sto for butikkdemonstrasjonene ble overrasket over den store interessen kundene la for dagen for våre enkle lakseretter, som til dels ble skrytt opp i skyene, forteller den unge kokken Tomasz Jakubiak.

– Det var utrolig mange spørsmål å besvare hele tiden, og svært mange kunder ga uttrykk for forbløffelse over hvor mye god smak man kunne få for en billig penge ved å satse på Norsk Laks som råvare for et lettvint måltid, avslutter Jakuibiak.

Ny sommervri

– Det er tydelig at denne kampanjen har avdekket et stort behov for informasjon om at laks kan mette mange munner uten å sprenge husholdningsbudsjettet, mener Kristin Pettersen.

– Og i fase to nå på sommeren, så gjør vi en ny vri. Der viser vi hvor mange man kan invitere til bords på en hel filet. Vi beskriver valgene mellom sommermiddag for 6 personer, grillspydparty for 12 personer eller sommerfest for 24 på laks og salat. Det burde være litt for enhver smak og dekke mange behov, fastslår Pettersen.