– Skaper en sjømatbevegelse

Nylig rundet Godfisk 50.000 venner på Facebook. Eksportutvalget for fisk feirer at de lykkes i strategien for å nå nye forbrukere.

Fra februar til oktober i år har Godfisk på Facebook fått 20.000 flere venner og forrige uke nådde man 50.000 Facebook-likere. Dette gleder markedsrådgiver Ragnhild Eriksen Heen, som har ansvaret for den digitale satsingen til Eksportutvalget for fisk (EFF).

– Det er flott at så mange ønsker å bli inspirert og få oppskrifter fra oss på denne siden. Likevel er ikke målet vårt flest mulig, men gode og engasjerte venner på Facebook. Derfor er jeg minst like glad for å se at det danner seg et nettverk, der stadig flere deltar med sine egne tips, erfaringer og oppskrifter, sier Heen i en pressemelding.

Fellesskap

– Vi ser at vi lykkes med å skape en arena der sjømatentusiastene samles, sier Heen. Målet med Godfisk på Facebook er nemlig ikke å være mest mulig synlig selv. I stedet ønsker EFF å skape et fellesskap og tilby et møtested der mange bygger og dyrker lidenskapen for norsk sjømat og holder dialogen levende.

– Sagt på en annen måte lykkes vi på Facebook når vi ikke rekker å svare på et spørsmål, dele en oppskrift eller kommentere et utsagn, fordi noen andre i fellesskapet kommer oss i forkjøpet. Da har vi skapt et nettverk som er entusiastisk for norsk sjømat, avslutter Heen.

Rekrutterer nye på nett

Godfisk på Facebook er en av EFFs digitale satsinger. I tillegg kommer forbrukerportalen Godfisk.no med oppskrifter og tips, samt YouTube-kanalen med enkle videoer der kokker lærer forbrukeren om matlaging med norsk sjømat.

De digitale kanalene er viktig for det norske sjømatforbruket, ettersom internett blir den ledende inspirasjonskilden når nordmenn lager mat. Undersøkelsen Norsk Spisefakta 2010 viser at internett er en like viktig inspirasjonskilde som kokebøker for forbrukere mellom 25 og 39 år, og hos den yngste gruppen er nettet allerede vinneren.

Les også: Sterk økning for Godfisk 02.06.2011

Les også: Nye fristelser på Godfisk 03.12.2010