Godfisk.no blir stadig mer kjent

Kjennskapen til Godfisk.no har doblet seg på ett år, melder Norges sjømatråd.

– Dette jubler vi over i sjømatrådet. På kort tid har vi skapt en side med høy kjennskap som som er populær blant norske forbrukere, sier Marit Stagrum Ottem, markedssjef for Norge.

I en spørreundersøkelse som Norges sjømatråd gjorde ved utgangen av 2011, sier 61 prosent at de har hørt om Godfisk.no, nettsiden der Norges sjømatråd deler oppskrifter og mattips med norske forbrukere. For et år siden hadde 32 prosent hørt om siden, og i september 2010 var tallet 11 prosent.

– Disse tallene er gledelige og viktige for hele sjømatnæringen. Vi vet at internett blir en stadig viktigere informasjonskilde når nordmenn planlegger og lager middag, spesielt gjelder dette unge forbrukere, sier Stagrum Ottem.

Har bygget merkevare

Det siste året har Norges sjømatråd jobbet bevisst på å bygge forbrukerportalen Godfisk.no til å bli en merkevare med en egen identitet, og gjort denne til en tydelig avsender i ulike kanaler der Norges sjømatråd møter forbrukeren.

– Denne merkevarebyggingen ser vi nå resultater av, sier Stagrum Ottem.

Blant annet var Godfisk.no den synlige avsenderen på fjorårets TV-reklamer fra Norges sjømatråd, og tallene viser tydelige løft for hver gang filmene gikk på TV. Hoppet fra 11 til 32 prosent kom etter reklamefilmene høsten 2010 om raske hverdagsmiddager med laks. Den videre veksten kom i fjor, da disse filmene gikk på nytt og filmer om raske torskemiddager kom i tillegg.

– Hjelper forbrukeren

Reklamefilmene om torsk og laks viser raske tilberedningsmetoder og fristende tilbehør til hverdagsmiddagen, og deretter veien videre til Godfisk.no for flere oppskrifter. Undersøkelsen fra Norges sjømatråd tyder også på at forbrukeren synes mattipsene i filmene er nyttige. Stadig flere vurderer å ovnsbake eller «woke» laksen, og ha pasta, nudler eller «wraps» som tilbehør, nettopp slik filmene inspirerer til, opplyser Sjømatrådet.

Integrert kommunikasjon

Koblingen mellom reklamefilmene og nettsiden, er et eksempel på integrerte kampanjer, der flere typer medier drar i samme retning og forsterker hverandre.

Denne typen kampanje blir stadig viktigere i arbeidet for Norges sjømatråd, og resultatene fra spørreundersøkelsen viser hvorfor.

– Integrert kommunikasjon setter de sterkeste sporene etter seg. Derfor er vi veldig glade for at sjømatnæringen har investert mer i det norske markedet de seneste årene. Det har gjort slike kampanjer mulig, sier Stagrum Ottem.