Sjømatprisen 2009 tildelt Salma

Overrekking av Sjømatprisen 2009. Bildet viser fra venstre: Simon Nesse Økland fra Bremnes Seashore AS, Rune Søvdsnes fra SpareBank 1 SR-Bank, Lars Petter Swensen fra Salmon Brands AS og Ole Eirik Lerøy fra FHL. Foto: Norsk Sjømatsenter

Sjømatprisen 2009 gikk til produktet SALMA fra Salmon Brands AS.

Årets Sjømatpris ble utdelt på Sjømatkonferansen i Bergen 20. oktober 2009.

– Meget fortjent, sa juryleder Frode Kristensen om pristildelingen. Kristensen framhevet det betydelige arbeidet som ligger bak Salma.

– Faktisk er det blitt slik at Salma er i ferd med å bli den første merkevaren på fersk norsk fisk, sa Kristensen. Og han ramset opp den lange rekken av priser som Salma har fått gjennom de siste årene.

Prisen ble overrakt av Ole-Eirik Lerøy, i egenskap av styreleder i Fiskeri- og havbruksnæringens Landsforening, og det var markedssjef Lars Petter Swensen i Salmon Brands AS og produksjonssjef Simon Nesse Økland fra Bremnes Seashore AS som tok i mot prisen på vegne av SALMA.

Les også: Salma-laksen fra idé til kommersielt produkt 21.10.2009

– De ansattes pris

– Dette er stort, sa markedssjef Lars Petter Swensen da de tok imot den høythengende utmerkelsen.

Produksjonssjef Nesse Økland, ved Bremnes Seashore, lar de ansatte ta mye av æren for prisen.

– Dette er de ansattes pris, sa Nesse Økland. Det er gjort et stort og omfattende arbeid på en rekke plan gjennom 15 år, men samtidig som vi mottar denne hederen, så står det en fantastisk gjeng i produksjonslokalene på Bømlo og skjærer fisk. Uten dem - ingen pris, sa en stolt produksjonssjef.

– For oss er prisen et synlig bevis på anerkjennelse i bransjen for den jobben som er blitt gjort på SALMA, både når det gjelder forskning, produksjon og fra markedssiden sier produksjonssjef Simon Nesse Økland.

«Fjordstemning»

Prisen består av et kunstverk av Geir Nymark, «Fjordstemning». Det er Norsk Sjømatsenter og SpareBank 1 SR Bank som er arrangør av prisen. Juryen har bestått av følgende personer:

  • Frode Kristensen, KSL Matmerk, juryformann
  • Reidar Molthe, Dagligvarehandelen
  • Roy Magne Berglund, Restaurant Du Verden
  • Vidar Olsen, Norges Gruppen
  • Rune Søvdsnes, SpareBank 1 SR- Bank
  • Tanja Hoel, Norsk Sjømatsenter

Bakgrunn
Sjømatprisen er en årlig hederspris som skal bidra til å inspirere til en positiv og kreativ utvikling av sjømatprodukter som tilbys forbrukerne. Det tas i særlig grad sikte på å hedre de som ved nytenking, initiativ og pågangsmot har vist at det nytter å satse på sjømat, opplyser Norsk Sjømatsenter.

Salmon Brands AS ble opprettet i 2004 og er et selskap som eies av TINE BA (51 prosent) og Bremnes Seashore AS (49 prosent). Salmon Brands AS er et innovativt foredlingsselskap med formål å drive langsiktig marin forskning, produktutvikling og markevarebygging. Selskapets første forskningsbaserte varemerke er SALMA.

SALMA er et bein- og skinnfritt produkt av laksens ”indrefilet” (loin).

– SALMA har vitenskaplig dokumenterbare kvalitetsfordeler på farge, kjøttkvalitet, fasthet og smak. I tillegg blir det stilt svært strenge krav til produksjon av SALMA som gir dette produktet en unik smaksopplevelse, uttaler Salmon Brands AS på sine nettsider.