«Bjørg Pauline» døpt lørdag

HADSEL: Nordlaks-konsernet sin nye brønnbåt «Bjørg Pauline» ble lørdag døpt ved kaia på Børøya.

Arkivbilde av «Bjørg Pauline» ved kai hos Vaagland Båtbyggeri AS. Foto: Vaagland Båtbyggeri ASArkivbilde av «Bjørg Pauline» ved kai hos Vaagland Båtbyggeri AS. Foto: Vaagland Båtbyggeri ASMange hadde møtt frem for å være med på dåpen av verdens største brønnbåt, «Bjørg Pauline» hos Nordlaks, skriver vol.no.

Nordlaks-gründer Inge Berg hadde invitert både forretningsforbindelser, ansatte og folk flest til dåpsseremonien, hvor gudmor Monica Berg stod for den høytidelige dåpen av skipet til 200 millioner kroner.

- Dette skipet er egentlig mye mer enn en brønnbåt, her er det mye annet teknisk utstyr også, og man har alt man trenger for gjøre avlusing av laks, sa daglig leder Øyvind Vaagland Reiten fra Vaagland Båtbyggeri AS, i følge Bladet Vesterålen.

Skroget ble bygget hos Bomex 4M i Serbia. Vaagland Båtbyggeri har utrustet og ferdigstilt fartøyet.

Les også: Ny brønnbåt til Nordlaks 25.10.2010

«Verdens største»

Den nye båten til Nordlaks Transport AS, «Bjørg Pauline», opplyses å være verdens største fraktebåt for føring av levende fisk. Men det er bare i brønnvolum.

Rederiet Rostein AS sin brønnbåt «Ro Fjord», har noe større lengde og tonnasje enn «Bjørg Pauline». «Ro Fjord» sin største lengde er 72,17 meter og bruttotonnasjen er på 2310 tonn, mot «Bjørg Pauline» sin største lengde 69,99 meter og bruttotonnasje på 2189 tonn.

«Bjørg Pauline» har imidlertid noe større brønnkapasitet enn «Ro Fjord». Larsnes Mek Verksted AS som utrustet «Ro Fjord», opplyser på sine nettsider at «Ro Fjord» har et lasteromsvolum på 2700 m3, mens rederiet Rostein på sine nettsider har angitt brønnkapasiteten til 2800 m3.

- Det jeg kan bekrefte, er at brønnkapasiteten på «Bjørg Pauline» er på 2877 kubikkmeter fordelt på 2 brønner, sier daglig leder hos Vaagland Båtbyggeri AS, Øyvind Vaagland Reiten, til fisk.no.