Tidenes beste besøk på Aqua Nor

Verdens største havbruksmesse, Aqua Nor, oppnådde rekordstort besøk da den ble arrangert i Trondheim i dagene 16. - 19. august 2011.

Mer enn 17.500 besøkende var innom årets Aqua Nor. Det er en økning på 25 prosent siden forrige havbruksmesse. 18.000 m2 messeareal har vært i bruk, en økning på 2.000 m2 fra i 2009. Det var 460 utstillere var på messen, hvor deltakere fra 61 land har vært gjester eller utstillere.

– Messa er en effektiv møteplass, og møteplassen blir skapt av alle utstillerne og besøkende som er her, sier styreleder i Stiftelsen Nor-Fishing, Liv Holmefjord, i en pressemelding.

– Synliggjøre miljøene

«Fasiten» er å synliggjøre de ulike miljøene i havbruksnæringen. Alt fra teknologi, biologi, økonomi, forskning og nasjonale og internasjonale fagmiljø. I tillegg setter de mange internasjonale delegasjonene farge på messa, mener daglig leder for messa, Ola Eriksen.

– Oppsummert så har det vært besøkende fra 61 land på messeområdet, og Omans delegasjon har allerede varslet at de kommer igjen på Nor-Fishing neste år, forteller Eriksen.

Fem utenlandske ministere

Aqua Nor trekker mange internasjonale delegasjoner til Trondheim. I alt fem utenlandske ministere besøkte messa med hva det fører med seg.

– Det er veldig hyggelig og krevende. Og når folk sier de vil komme igjen, så føler vi at vi har lyktes, sier Eriksen.

– Treffer så mye folk

En rekke havbruksselskap har kommet mannsterke disse dagene. Det har vært folk fra merdkanten, fagfolk og ledersjiktet.

– Det er så trivelig å snakke med folk, diskutere fag, men også rett og slett treffes, er den jevne kommentaren fra utstillerne, forteller Eriksen.

Møtte byens befolkning

Nytt av året var at Trondheims befolkning møtte havbruksnæringa gjennom laksebord, barneaktiviteter og kultur i Ravnkloa.

– Til tross for været har det vært bra med liv, særlig på barneaktivitetene. Konsertene har også vært populære. Det virker som vi har truffet noe. Disse erfaringene skal vi bygge videre på, forteller Eriksen.

Tiltaket var satt i gang sammen med Trondheim Kommune, Trondheim Næringsforening, Sparebank 1 SMN, trøndersk næringsliv, Trondheim Spektrum og VisitTrondheim.

Messeinformasjon på storskjerm og mobil

For første gang, var det i år storskjermer i alle hallene, for å gjøre det enklere å informere om alle aktivitetene. I tillegg var det laget en enkel mobilapplikasjon med program og kart.

– Det er ikke så helt lett å orientere seg blant alt som skjer. Med tilgjengelig informasjon på mobiltelefonen, får de besøkende bedre oversikt. Dette skal utvikles videre til neste messe, ikke minst med gode kart, slik at folk skal finne effektivt fram, sier Eriksen.

– Fornøyde

– Vi er fornøyde med messa. Næringslivet i Trondheim har også hatt gode dager. Nå begynner vi å se framover til fiskerimesse om ett år. Vi skal høste erfaringer og forbedre oss enda mer. Det er alltid ei utfordring å skulle håndtere så mye folk på en gang, sier styreleder Liv Holmefjord.

– Det har vært tilløp til kø og noen mindre tekniske problemer i løpet av messa, men ikke verre enn at vi har klart å håndtere det. Vi lover å gjøre alt vi kan for at folk skal bli minst like fornøyd når dørene åpner for fiskerimessa Nor-Fishing 14. - 17. august neste år, avslutter Holmefjord.