Storsatsing for Norsk Laks i Tyskland

I høst lanserer Eksportutvalget for fisk sin hittil største kampanje for Norsk Laks i det tyske markedet, som er blant de største markedene for Norsk Laks.

Viktig laksemarked

Gjennomsnittstyskeren er glad i laks. Med et årlig konsum på 1,7 kilo pr. innbygger er tyskerne relativt store laksespisere. Med en årlig eksportverdi på oppunder 1,5 milliarder NOK, er Tyskland et av våre største og viktigste laksemarkeder. Det er imidlertid fremdeles stort potensial for ytterligere vekst – spesielt når det gjelder fersk laks, hvor forbruket ennå er lavt i forhold til andre europeiske land.

I Tyskland, som i mange andre land, er konsumet lavt i en målgruppe som har et stort potensial – yngre familier, med eller uten barn i alderen 25 til 40 år. Her er det mest å hente, hvis man lykkes i å få opp frekvensen. Derfor har kampanjen som mål å overbevise denne målgruppen om hvor enkelt det er å lykkes med norsk laks og hvorfor vi i Norge ofte lager enkle, ukompliserte retter, skriver Eksportutvalget for fisk (EFF) i en pressemelding.

Integrert kampanje

I en integrert kampanje, som omfatter printannonser, advertorials, webannonsering, blogger, sosiale medier, web-tv, e-brosjyrer og aktiviteter i handelen, motiveres målgruppen til prøve de enkle tipsene for å lykkes. Kampanjen har et tydelig og enkelt motto «ingenting er enklere å lykkes med enn laks».

Tyskerne har et positivt og tydelig bilde av Norge. For å dra nytte av dette og for å fremme det norske opphavet til laksen, spiller kampanjen på de assosiasjoner som tyskerne har til Norge. Elementer fra og i norsk natur og bruk av “røde, blå og hvite elementer” preger det visuelle uttrykket.

På www.norwegenlachs.de lager Danièl Rougè Madsen fra Gastronomisk Institutt hver uke en ny rett med laks, filmet ved havet på Vestlandet. Han skal inspirere de tyske konsumentene til å prøve laks, grillet eller stekt, som tartar, filet eller burger. Og selvsagt ansporer han til enda mer og variert bruk av norsk røykelaks, som er den helt store lakseslageren i Tyskland.

– Nye og spennende medier

Mediekanalene som brukes omfatter en rekke nye og spennende medier som facebook og twitter. Et helt nytt element kommer også til bruk i kampanjen: «Word-of-Mouth» på en av Tysklands største websider med matoppskrifter, opplyser EFF.

www.daskochrezept.de som har over 1,5 million unike brukere, har 250 kvinner allerede delt sine tips og erfaringer med tilberedning av norsk laks, basert på innkjøp av norsk laks til en verdi av 200 kroner for vår regning. Med 1600 søkere, 300 opplastete bilder i de første ukene og utstrakt anbefaling i blogger om å prøve, er Word-of-Mouth aksjonen, i følge internettportalens redaktører, en av de beste aksjonene til dags dato – med unison tilfredshet med råvarene.

Synlighet og troverdighet

Ekstra troverdighet skapes gjennom en «advertorial», som forklarer hvorfor vi i Norge fortrekker enkle oppskrifter om sommer og høst. Gjennom å velge ut to av de store mediehusene som samarbeidspartnere, oppnår kampanjen en 3 x større synlighet. I tillegg til de betalte advertorialene har hvert magasin minst en oppskrift med laks. I den første måneden av kampanjen fikk laks faktisk 2 sider i hvert magasin, fremholder EFF.

Sjømat fra Norge vil få en svært god synlighet. Ikke bare i butikk, men også i det de tar med seg hjem fra butikken etter at de har kjøpt Norsk Laks. Norge logoen vil havne på hver pose som selges av norsk laks i en av tysklands største dagligvarekjeder EDEKA. Også hos GLOBUS som en stor aktør innen hypermarkedskjeder, får enhver kjøper av norsk laks med en post-it med en av kampanjens oppskrifter som de kan prøve hjemme.

– Kampanjen evalueres selvsagt i etterkant, test av kampanjen løper akkurat nå og blir resultatet som forventet vil vi satse på en tilsvarende stor kampanje også i 2012, sier EFFs utsending i Tyskland Kristin Pettersen.