En tredel av årsomsetningen for røykt laks i Frankrike skjer de fire siste ukene før jul. Eksportutvalget for fisk bruker den viktige perioden godt.
– Vi har klart å gjøre røykt laks til en del av den franske juletradisjonen. Nå er røykt laks like selvsagt på julebuffetene som både østers og gåselever, sier Johan Kvalheim, Eksportutvalget for fisk (EFF) sin utsending til Frankrike.
Han har travle dager, for i løpet av de fire siste ukene før jul handler franskmennene om lag en tredel av all den røykte laksen de kjøper i løpet av året som helhet, skriver EFF i en pressemelding.
Utnytter perioden godt
EFF bruker denne viktige perioden til å løfte fram budskapet om det norske opphavet, slik at franske forbrukere velger norsk i butikkenes mange hyllemeter med røykelaks. For å gjøre det sponser EFF kjente matprogram på fransk TV. Annonsen om norsk laks blir presentert før og etter hvert program, i alt 109 ganger i løpet av de neste tre ukene.
For å være sikre på at butikkene har tilstrekkelig norsk røykelaks i hyllene i denne perioden, har EFF siden oktober hatt et annonsekampanje rettet mot innkjøpere. Her er budskapet enkelt: «70 prosent av franskmennene kan ikke ta feil. De har valgt norsk laks».
– Gode salgstall allerede
Tidligere i år har EFF kjørt en kampanje i flere kanaler for å inspirere franske forbrukere til å spise mer laks. Kampanjen på TV og radio, som annonser og tunge kampanjer i dagligvarebutikker, har gitt resultater: I begynnelsen av november hadde franske husholdninger kjøpt norsk røykt laks for 416 millioner Euro. Dette er 12 millioner mer enn salget i løpet av hele fjoråret og 66 millioner mer enn i 2009, opplyses det fra EFF.
– Det er ikke vanskelig å la seg begeistre, for å si det forsiktig. Denne gode trenden tror jeg vi skal klare å forsterke ytterligere i dagene fram mot jul, sier Kvalheim.