Avliving på båt

På Trygg Mat dagen i Trondheim nylig, ble det gitt en grundig orientering om slaktebåten MS Tauranga.

M/S Tauranga er en ombygget brønnbåt, som tidligere kunne frakte 65 tonn laks. Ombygging og omlegging til å transportere slaktet fisk i stedet for levende fisk, har økt kapasiteten til 280 tonn. Som et resultat bruker båten 70 prosent mindre diesel for samme mengde fisk, melder Fiskeri- og havbruksnæringens Forskningsfond (FHF).

M/S Tauranga har valgt slagmaskin for bedøving.

Kvaliteten på sluttproduktet er, ifølge Stephen Harris fra Marine Harvest, meget god. Største kvalitetsutfordring er 0-0,5 prosent spalting, noe som det for tiden jobbes med å redusere.

Det er viktig for selskapet å ha god fiskevelferd og begrenset trengsel under pumping. Det tas derfor ikke inn mer enn 250 fisk i minuttet, noe som tilsvarer 50 tonn i timen. 96-99 prosent av fisken bedøves og slaktes automatisk. Resten håndteres av en bemanning på fem personer. Målet er å redusere antallet til tre personer innen 2011.

Les også: Mer laks kan bli bløgget om bord 18.08.2009