Skroget til Ronja Storm er nå ankommet Leirvik i Sogn, for utrustning ved Havyard Ship Technology AS.
Brønnbåten Ronja Storm har en lengde på 116 meter, bredde på 23 meter, og har fire fisketanker med et samlet volum på 7.450 m3. I tillegg har skipet lagringskapasitet for 5.000 m3 ferskvann, og vil utrustes til å kunne produsere 16,8 millioner liter ferskvann i døgnet. Skroget er bygget i Tyrkia.
Les også: Havyard skal levere verdens største brønnbåt 02.05.2017
Til Tasmania
Ronja Storm bygges for Sølvtrans, som skal leie ut brønnbåten til Huon Aquaculture i Tasmania utenfor Australia. Det er behovene der, knyttet til frakt og behandling av fisken, som krever de store dimensjonene, sier seniordesigner i Havyard Design & Solution, Kjetil Myren, i en pressemelding fra Havyard Group ASA.
– Laksen må behandles og fraktes mange ganger gjennom livssyklusen og bading i ferskvann er en effektiv og miljøvennlig metode. Ved å produsere eget ferskvann blir behandlingen mer bærekraftig. Du slipper å bruke naturlig ferskvann som er et knapt gode, du slipper å bruke tid og brennstoff på å hente det og du slipper å rense det. Og selvsagt blir vannet gjenbrukt, forteller Kjetil Myren.
– Det nye flaggskipet
Designeren mener at Havyard har utviklet det nye «flaggskipet» i brønnbåtnæringen.
– Vi håper og tror dette skal bli et godt verktøy for Sølvtrans og Huon Aquaculture i deres arbeid med å produsere sunn sjømat. Med løsningene for Ronja Storm leverer vi neste generasjon brønnbåt og har gått nye skritt mot en enda mer bærekraftig næring, sier Myren.
Konsernsjef i Sølvtrans, Roger Halsebakk, sier de så langt er veldig fornøyd med prosessen og samarbeidet med Havyard, og han er sikker på at de får en båt som planlagt og forventet.
– Dette blir en fantastisk båt i Sølvtrans sin flåte, og Ronja Storm bekrefter at Sølvtrans er i forkant av utviklingen av ny kvalitet for å ivareta kvalitet, fiskevelferd og miljø for oppdrettsnæringen, sier Halsebakk.
Ronja Storm skal overleveres til Sølvtrans høsten 2019.