Hvordan markedsføre norsk laks?

En ny doktoravhandling fra Universitetet i Tromsø, utvikler modeller som måler effekten av valutakurser og generisk markedsføring på den internasjonale etterspørselen etter laks.

Jinghua Xie forsvarte 17. april 2009 avhandlingen "Modeling Source-Differentiated Demand of Farmed Atlantic Salmon - The Impact of Exchange Rates and Generic Advertising" til graden ph.d. ved Universitetet i Tromsø (UiT), opplyser universitetet i en pressemelding.

Volumvekst og prisfall

– Hovedtrenden i utviklingen av verdens laksemarkeder de siste to tiårene er en rask og varig vekst i tilbudet av oppdrettet laks og en bratt nedgang i prisene, sier Xie.

– Formålet med forskningen er først å bestemme den relative betydningen av tilbudsøkningen og valutakursendringer i prisdannelsen av oppdrettet laks.

Videre analyseres etterspørselsstrukturen for laks i det globale markedet og i EU. Analysen tar også for seg både den direkte og indirekte effekten av generisk markedsføring som blir finansiert av den norske lakseindustrien. Effekten blir analysert både på etterspørselen etter norsk laks og på laks fra ikke-norske produsentkilder.

Fordeler med generisk markedsføring

Avhandlingen viser at lakseprisene er minst like følsom for endring i valutakurser som endringer i handelsvolum.

– Evnen i verdensmarkedet til å absorbere ytterligere økning i utbudet av laks uten reduksjoner i handelsverdi blir begrenset. En reduksjon i den norske lakseprisen vil dra ned Storbrittanias laksepris, forklarer Xie.

– Norske produsenter har generelt nytte av den generiske markedsføringen utført av Eksportutvalget for fisk. Vi finner at i denne studien kan generisk markedsføring rotere etterspørselskurven og endre prisfølsomheten for laks i markedet, forteller hun.

Personalia

Jinghua Xie ble født 14. november 1974 i Zhejiang-provinsen i Kina. Hun fikk sin bachelorgrad og mastergrad i økonomi ved Nanjing Agricultural University. Hun jobbet som foreleser ved samme universitet frem til 2003, da hun flyttet til Shanghai Ocean University og jobbet som foreleser og forsker frem til 2006.

Hun har siden vært ph.d.-student ved Institutt for økonomi og ledelse ved Universitetet i Tromsø. Hennes viktigste forskningsinteresser er innen etterspørselsanalyse, internasjonal handel og kvantitative metoder.