Nova Sea måtte stanse produksjonen fordi en reserveferge ikke var i stand til å gå til Lovund, da den første høststormen feide langs kysten.
– Lurøy er inne til reparasjon og Veolia Nord har satt inn en for veik vikar. Dette resulterte i at vi ikke fikk levert våre varer, og siden kjøleanlegget nå er fullt har vi sett oss nødt til å stoppe produksjonen, sier daglig leder Odd Strøm ved Nova Sea AS til Rana Blad.
Dette skaper enorme og drastiske konsekvenser for oss. Det er ferskvare vi driver på med her, og enhver stopp vil skape forskyvninger i hele systemet. Mange forsendelser er gjort klare for flyfrakt til det asiatiske markedet, og dette vil få konsekvenser for disse kundene, sier Strøm til avisa.
Han sier videre at selv om dette nok ikke vil få de store økonomiske konsekvensene for bedriften, så er de redd for sitt omdømme.
– Jeg tror ikke dette vil få umiddelbare økonomiske konsekvenser for oss. Vi påberoper oss force majoure her og vil nok ikke tape penger. Vel så viktig er vårt renomé som pålitelig leverandør. Slik som markedet er nå, så er det viktig at kundene kan stole på at vi leverer varene til avtalt tid. Når en båt som ikke kan takle vanlige værforhold her på Helgeland blir satt inn så er det rett og slett ikke godt nok, sier Strøm til avisa.
Moderne pakkeri
Pakkeriet Nova Sea Industri har en daglig produksjonskapasitet på 230 tonn sløyd laks. Pakkeriets 80 ansatte leverer hovedproduktene fersk og frossen hel sløyd laks.
Logistikken inn og ut av et slikt pakkeri er meget viktig. Nova Sea Industri legger sin ære i å levere stabilt og nøyaktig, slik at kundene til enhver tid får de produktene og tjenestene som forventes, opplyser Nova Sea på sin hjemmeside.