Fylkesnes Fisk AS på Bømlo har kontrahert en 15 meter lang katamaran med hybrid framdriftsanlegg fra Sletta Verft AS.
Samme dag som Sletta Verft skrev kontrakt med FSV Group på bygging av 5 servicefartøyer, ble det også inngått kontrakt med Fylkesnes Fisk på bygging av en 15 meter lang katamaran i aluminium, med hybrid framdriftsanlegg.
Les også: FSV Group kontraherer fem fartøy fra Sletta Verft
– Båten representerer et nytt produkt for Sletta Verft, og framdriftsanlegget er utviklet i nært samarbeid med Elmarin AS i Kristiansund. Båten er av eget design men Møre Maritime AS har ansvaret for konstruksjons- og arbeidstegninger, skriver Sletta Verft i en pressemelding.
Sletta Verft har levert flere større servicefartøyer med hybrid framdriftsanlegg, men dette er den første 15 meters aluminiumkatamaranen med elmotor og batteri.
Prosjektet har fått støtte både fra Enova og Skattefunn.
Kan lades også ved lokalitetene
Fylkesnes Fisk AS er et familieeid selskap, som drifter 3 konsesjoner for produksjon av laks og ørret på Bømlo i Vestland.
– Vi er stolte over å kunne være i front med å redusere utslippene fra vår bedrift, sier daglig leder ved Fylkesnes Fisk AS, Erik Fylkesnes.
– Båten vil ha nok batterikapasitet for transport til og fra lokalitetene og vi har også muligheter for å lade batteriene ved hver lokalitet, slik at all drift vil være basert på elektrisitet. Det gir mindre støy og et bedre miljø for både ansatte og fisk, forteller Fylkesnes.
Sletta Verft har ordrer for 420 millioner
– Med disse kontraktene befester vi posisjonen som det ledene verft for bygging av servicefartøy til havbruksnæringen i Norge og vi har nå båter under bygging med en samlet kontraktsverdi på 420 millioner kroner, sier daglig leder ved Sletta Verft, Kåre Sletta.