Stortingsflertallet vil fjerne normprisrådet

Illustrasjonsfoto: Oppdrettslokaliteten «Gulestø» i Bremanger i Vestland. Foto: Terje Hatlem
Illustrasjonsfoto: Oppdrettslokaliteten «Gulestø» i Bremanger i Vestland. Foto: Terje Hatlem

Et flertall på Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om å avvikle normprising og Prisrådet for havbruk fra og med inntektsåret 2027.

– Dette er svært gledelig. Vi har over lang tid advart mot at normprisrådet har skapt unødvendig byråkrati, økt usikkerhet og svekket tilliten mellom næringen og myndighetene. At et flertall nå vil avvikle ordningen, er et viktig og riktig steg, sier administrerende direktør i Sjømat Norge, Geir Ove Ystmark, i en pressemelding.

– Skal skatte av reelle verdier

Stortingets finanskomité har avgitt sin innstilling etter behandling av et representantforslag fra Høyre om å avvikle prisrådet for havbruk. Et flertall i Stortinget av Frp, Høyre, Sp, Venstre og KrF er blitt enige om følgende vedtak:

«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om å avvikle ordningen med normpris og prisrådet for havbruk (normprisrådet) med virkning fra og med inntektsåret 2027».

– Høyre mener at havbruksnæringen skal skatte av reelle verdier kontrollert av Skatteetaten, og er glad for at normprisordningen avvikles, sier næringspolitisk talsperson Bård Ludvig Thorheim i Høyre til NRK.

– Normprisrådet har vært et feilspor

Prisrådet har fått sterk kritikk fra næringen for å fastsette teoretiske priser som ikke reflekterer faktiske markedsverdier, samtidig som ordningen har påført selskapene omfattende rapporteringskrav.

– Normprisrådet har vært et feilspor fra starten av. Havbruksnæringen skal selvfølgelig betale riktig skatt, men den må baseres på reelle inntekter og kontrolleres gjennom Skatteetatens ordinære mekanismer, sier Geir Ove Ystmark, og legger til:

– Det er veldig positivt at Høyre har fremmet forslaget, og at de andre borgerlige partiene står stødig. Senterpartiets støtte har vært avgjørende for utfallet. Vi vil takke alle partiene på Stortinget for at de har lyttet til næringen.

Avviklingen innebærer en betydelig forenkling for næringen, særlig for små og mellomstore aktører, ikke minst ute i distriktene, som i dag bruker store ressurser på rapportering og dokumentasjon, mener Sjømat Norge.

– Norsk havbruk trenger stabile, forståelige og konkurransedyktige rammevilkår. Dette vedtaket er et viktig skritt i riktig retning. Nå forventer vi at regjeringen følger opp Stortingets bestilling raskt, sier Ystmark.

Forslaget fra Stortinget, innebærer at regjeringen må fremme lovendringer før ordningen formelt kan avvikles.