Seminar i Brasil om bærekraft

Hel klippfisk. Foto: Alf Börjesson / Norwegian Seafood Council

Norges sjømatråd arrangerte i midten av desember et seminar om bærekraft i byene Sao Paulo og Rio de Janeiro midt i den mest hektiske perioden for salg av klippfisk i Brasil.

Brasil er meget viktig marked for eksport av norsk fisk. 33 500 tonn klippfisk av torsk, brosme, lange og sei ble i fjor eksportert til landet. Dette har en verdi tilsvarende 1,3 milliarder kroner. Tallene for 2011 ligger på samme nivå, skriver Norges sjømatråd i en pressemelding.

Med seminaret ønsket Norges sjømatråd å øke kunnskapen om norsk bærekraftig forvaltning av norges fiskeriressurser. Fokuset var spesielt rettet mot artene nevnt ovenfor. Det er i hovedsak disse som eksporteres til Brasil som klippfisk.

– En annen og like viktig hensikt med seminaret var å skape et forum for en uformell og fremtidsrettet møteplass for den lokale sjømatbransjen hvor de kan samles og diskutere saker som opptar dem, sier Norges sjømatråd sin utsending i Brasil, Johnny Håberg.

Fiskeriforvaltning og status for fiskebestandene

Seminaret i Sao Paulo ble høytidelig åpnet av Norges ambassadør i Brasil, Trude Bertelsen Rodrigues Eusebio. Seminaret i Rio ble åpnet av generalkonsul Helle Klem.

Den faglige delen av seminaret i Sao Paulo ble besørget av Johan K. Williams fra Fiskeri- og kystdepartementet, mens Tore Jakobsen fra Havforskningsinstituttet var til stede i Rio de Janeiro. Tema for begge innleggene konsentrerte seg rundt den norske fiskeriforvaltningen og status for de viktigste bestandene.

Som en del av programmet ble også Norges sjømatråds rolle som generisk markedsfører av norsk sjømat presentert av sjømatrådets utsending i Brasil, Johnny Håberg. Hans innlegg inneholdt i tillegg til dette også en presentasjon av det lokale og globale markedsbildet for eksport av hvitfisk fra Norge.

– Dette er første gangs denne type arrangement har blitt gjennomført av Norges sjømatråd i Brasil og det gav helt klart mersmak. Reaksjonene fra de tilstedeværende var meget positive og vi vil vurdere å gjøre noe lignende opp mot neste jul for å samle bransjen under ett tak, forteller Håberg.

På menyen sto selvsagt kulinariske perler fra havet. Hele fem sorter bacalao av typen Norge eksporterer til Brasil var å finne på bordene.

Målgruppen for seminaret var agenter, importører, innkjøpere og presse. Blant annet var Pao de Acucar, Brasils største dagligvarekjede, svært godt representert på seminaret. Til stede var også Carrefour, en av de største hypermarkedskjedene i verden.