Laksekampanje i Russland

De to første ukene i desember 2011 gikk restaurantkampanjen med tittelen «Uker med norsk laks» av stabelen i Russland.

Kampanjen var et samarbeid mellom Norges sjømatråd og restaurantkjeden Nordsee.

Norsk laks til lunsj og middag

Norsk Laks har en naturlig plass på russiske buffeter, særlig i høytidene. Men i det største markedet for norsk laks nytes den fortsatt oftest kald – som pålegg og til sushi. I desember 2011 gjennomførte Norges sjømatråd sammen med restaurantkjeden Nordsee en kampanje for å introdusere russiske konsumenter også for varme måltider og spennende lunsjretter med laks, skriver Sjømatrådet i en pressemelding.

I kampanjeperioden kunne russiske fiskespisere prøve en rekke varianter av norsk laks i Nordsee’s utsalgssteder. Kampanjen fremmet flere varianter av middagsretter og på menyen disse ukene sto varme retter som grillet laks med spinat og kalde retter som laksesandwich og laksewrap. Aller mest populær var grillet laks som økte salget med 66 prosent i kampanjeperioden

– Laksen er i Russland tradisjonelt servert som kald røkt laks som en del av en buffet. Gjennom denne kampanjen ønsket vi å vise bredden i hvordan norsk laks kan tilberedes. Særlig var målet å introdusere det russiske markedet til nye måter å tilberede norsk laks som varm lunsj eller som middagsrett, sier Jan Eirik Johnsen, fiskeriutsending i Russland for Norges sjømatråd.

– Ideelt med rask og lett tilgjengelig sjømat

Kampanjen var bredt annonsert på «billboards», web og i trykte magasiner. Tall fra kampanjen viser at over 4,5 millioner mennesker var eksponert i kampanjeperioden.

Nordsee er Europas største fast food restaurantkjede spesialisert på fisk og sjømat med over 400 utsalgssteder fordelt på fiskedisker og restauranter. Kjeden er nyetablert i Russland, og er den første spesialiserte fiskerestaurantkjeden i fast-food segmentet i landet. Hittil har Nordsee åpnet fire restauranter i Russland, to i Moskva og to i St. Petersburg.

– Konseptet med rask og lett tilgjengelig sjømat er ideelt for de russiske metropolene. Et særlig stort potensiale er det for den norske laksen i lunsj- og middagskonsepter som dette, sier Johnsen.