Viktige markeder som Spania, Frankrike og Tyskland kjøper stadig mer røykt laks.
Eksportutvalget for fisk gir god markedsføring og innovative produsenter æren for trenden.
Eksportutvalget for fisk (EFF) sine tall fra 2009 viser at røykt laks er den store vinneren i en rekke europeiske markeder. Spanske husholdninger kjøpte 45 prosent mer laks i 2009 sammenlignet med året før, i verdi var denne økningen på 34 prosent. Økningen i franske og tyske husholdninger i den samme perioden var 9 prosent i volum, og 10 prosent i verdi, opplyser EFF i en pressemelding.
Markedsføring og innovasjon
Bjørn-Erik Stabell i Eksportutvalget for fisk mener målrettet markedsføring og innovative produsenter skal ha mye av æren for at europeiske husholdninger kjøper røykt laks som aldri før.
– Vi ser nå gevinsten av markedsføringen av norsk sjømat i disse landene, og denne innsatsen blir godt hjulpet av at produktet kommer i stadig flere smaker og emballasjer. Både i Europa og verden for øvrig ser vi for eksempel hvor viktig det er at forpakningene blir tilpasset mindre husholdninger, sier Stabell.
Røykt laks får også større plass i butikkhyllene når det blir langt flere varianter å velge mellom.
– Vi har sett sammenhengen mellom innovasjon og vekst tidligere, også i Norge. Både laksefileter pakket porsjonsvis i remser og ferdigmarinerte grillprodukter ga en solid oppsving på salget av laks, sier Stabell.
Mye for pengene
Det er imidlertid ikke bare i de røykte variantene at laksen vokser i Europa. Veksten fra 2008 til 2009 for laks generelt var i Spania på 9 prosent i volum og 13 prosent i verdi. I Frankrike var veksten 5 prosent i volum og 7 prosent i verdi, mens den i Tyskland var på henholdsvis 7 og 9 prosent.
Det har nemlig vært til laksens fordel at den er en matvare som er kjent for å gi verdi for pengene. I et år preget av finanskrise ble nemlig økt prisfokus og hjemmelaget mat sentrale forbrukertrender i 2009.
– Laksen har i denne sammenhengen fått et godt omdømme i viktige markeder. Den er kjent for å være et smart valg og et godt kjøp, forbrukere som velger laks i disken får sunn og god mat, sier Stabell.