Overskudd for Marine Farms

Marine Farms økte omsetningen med 18 prosent i 2. kvartal 2009 sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Driftsresultatetøkte med NOK 23 mill. I årets 6 førstemåneder økteomsetningen med nærmere 23 prosent sammenlignet med tilsvarende periode ifjor, mens driftsresultatet økte med NOK 57 mill.

– Driftsresultat før verdijustering av biomasse endte på NOK 10,1 mill i 2. kvartal 2009 mot NOK 10,9 mill i tilsvarende periode i fjor. Effekten av økt lønnsomhet i laksevirksomheten i UK ble redusert ved at cobia virksomheten i Belize gikk med større tap i perioden. Driftsresultat før verdijustering av biomasse for årets 6 første måneder endte på NOK 16,6 mill sammenlignet med NOK 18,9 mill i tilsvarende periode i fjor.

– Laksevirksomheten i Lakeland (UK) fortsetter å gjøre det bra. Selskapet oppnådde en EBIT/kg solgt sløyd fisk på NOK 12,1 i andre kvartal 2009 (NOK 7,9 i 2008). Lakeland økte salget av laks med 18 prosent i første halvår 2009.

– Seabass/seabream virksomheten i Culmarex (Spania) oppnådde en EBIT/kg solgt fisk på NOK -7.0 i første kvartal 2009 (NOK -10,5 i 2008). Salget av seabass/seabream økte med 41 prosent i første halvår 2009.

– Kostnader knyttet til cobia virksomhetene i Belize og i Vietnam resulterte i et negativt driftsresultat på NOK -17 mill i andre kvartal 2009 (inkluderer NOK -5 mill i nedskrivning av biomasse knyttet til dårlig kvalitet på yngel levert av tredjeparts leverandør).

– Pr utgangen av juni 2009 utgjorde egenkapitalen NOK 503 mill (37,0 prosent egenkapitalandel). Netto rentebærende gjeld utgjorde NOK 655 mill. Konsernet hadde pr 30.06.2009 tilgjengelig kontanter og ubenyttede trekkfasiliteter på til sammen ca. NOK 85 mill.

I dag kombinerer Marine Farms oppdrett av laks med oppdrett av marine arter. I tillegg har selskapet en fremtidsrettet satsing på nye marine arter som cobia. Marine Farms har en klart definert strategi på å investere i regioner/segmenter der selskapet kan bli blant de mest lønnsomme aktørene. Fokuser påstore effektive klynger med kontroll på hele verdi kjeden, fra stamfisk til kunde.

Virksomheten skal være diversifisert når det gjelder arter og markeder, meden aktiv og selektiv porteføljeforvaltning. Selskapet vil søke å oppnå ledende markedsposisjoner i utvalgte nisjer gjennom å være en innovativ og pålitelig internasjonal leverandør av sjømat med høy kvalitet.