Grieg Seafood etablerer ny salgsorganisasjon

Hel laks. Foto: Tom Haga / Norwegian Seafood Council

Salgssamarbeidet Ocean Quality vil oppløses og deles opp mellom Grieg Seafood og Bremnes Seashore. Beslutningen er en konsekvens av ny forretningsstrategi hos begge selskapene.

Det opplyser Grieg Seafood ASA i en børsmelding tirsdag ettermiddag.

De to oppdrettselskapene har siden 2010 samarbeidet om salg gjennom det felles eide salgsselskapet Ocean Quality AS.

– Fremover vil både Grieg Seafood og Bremnes Seashore styrke sine satsinger i markedet, og vil derfor etablere egne, helintegrerte salgsorganisasjoner, heter det videre i børsmeldingen.

  • Bremnes Seashore vil overta 100 prosent eierskap av den norske organisasjonen Ocean Quality AS. Selskapet vil bestå som en enhetlig salgsorganisasjon med alle norske ansatte. Bremnes Seashore vil også overta Ocean Quality Shanghai.
  • Grieg Seafood vil overta 100 prosent eierskap av Ocean Quality North America, Ocean Quality UK og Ocean Quality USA. Ansatte i disse organisasjonene vil få ansettelse i Grieg Seafood.
  • Grieg Seafood vil bygge opp en ny, norsk salgsorganisasjon.


For å lette på overgangen vil salgssamarbeidet fortsette som i dag frem til 31. desember 2020. Samarbeidet skal være totalt oppløst og separasjonen iverksatt innen juni 2021.

– Både Grieg Seafood og Bremnes Seashore er stolte over prestasjonene som fantastiske ansatte i Ocean Quality har levert i 10 år. Ikke minst er selskapene imponert over innsatsen og resultatene oppnådd under covid-19-pandemien. Alle nåværende ansatte er ønsket med videre i det nye oppsettet, heter det videre i meldingen.

– I vår nye forretningsstrategi mot 2025 har vi satt oss mål om å slakte 150 000 tonn, bli ledende på kost i hver region og å reposisjonere selskapet fra å være en ren leverandør av laks til å bli en innovasjonspartner for utvalgte kunder. En egen salgsorganisasjon er avgjørende for å best mulig kunne levere på nedstrømsdelen av strategien, og gir oss mulighet til å styrke samhandlingen mellom produksjonsnettverket vårt og salg. Jeg vil takke Bremnes Seashore for et svært godt salgssamarbeid i årene som har vært, og ser frem til videre samarbeid på andre områder. Jeg vil også takke alle ansatte i Ocean Quality for kjempeinnsatsen de har gjort over mange år, som begge selskap vil bygge på fremover. Herifra går to spennende reiser videre, sier Andreas Kvame, konsernsjef i Grieg Seafood.

– Siden vi etablerte Ocean Quality for ti år siden har vi økt produksjonsvolumet betydelig, og markedsdynamikken har endret seg. I tillegg har Bremnes Seashore bygget opp sterke merkevarer som SALMA og BÖMLO. Med helintegrerte salgsorganisasjoner i Salmon Brands og Ocean Quality kan vi kombinere inngående markeds- og merkevarekompetanse med et velutviklet kundenettverk i eksportmarkedene. Nå skal vi strekke oss etter nye mål og jeg gleder meg til en spennende fortsettelse sammen med flinke kolleger i Ocean Quality. Vi har et godt samarbeid med Grieg Seafood på andre områder, som fôrinnkjøp og stor-smoltproduksjon, og vil fortsette med det, sier Einar Eide, administrerende direktør i Bremnes Seashore.

Grieg Seafood og Bremnes Seashore vil fortsette samarbeidet på andre områder, som fôrinnkjøp og produksjon av postsmolt.