- Gjør det bra i Singapore

Del saken

Snorre Food og eier Frank Næsheim gjør det bra i Singapore.

Selskapet importerer sjømat, hovedsakelig norsk sjømat, og omsetter for 120 millioner kroner årlig, skriver Ledernytt.

Næsheim og hans 22 ansatt jobber i egne moderne lokaler på 1000 m2 i Fishery Port Road i Jurong, bare 500 meter unna Singapores store fiskemarked. 

- Vi bygger en fabrikk hvor vi skal filetere, porsjonere og marinere fisk og sjømat, for å tilpasse de norske råvarene til den asiatiske smaken, forteller Næsheim.

Frank Næsheim, opprinnelig fra Sola i Rogaland, er utdannet kokk og jobbet på restaurant i Oslo, før ha slo seg sammen med kokkekollega Svein Moldskred og reiste til Singapore i 1987, skriver nettstedet.

Sammen startet de gourmetrestauranten Vikings på Orchard Road. Restauranten var en del av holdingselskapet Snorre Food som på det tidspunktet var eid av Moldskreds familie. Restaurantsjef Næsheim fikk også en liten eierpost. 

Satset videre på Snorre Food

Restauranten ble på sett og vis til et godt konsept som gourmetrestaurant, og ble av magasinet Singapore Tatler kåret til en av byens tre beste restauranter, men gikk ikke rundt økonomisk. De valgte derfor å legge ned restauranten etter tre års drift, og satset da videre på Snorre Food som handelsselskap.

- Vi var på kanten av konkurs, og ting så ikke så bra ut. Men så kom det inn nye eiere, den thailandske hotellkjeden Dusit Thani og den norske fiskeprodusenten Domstein, og de ville ha meg med videre som general manager i Snorre Food, forteller Næsheim.

- I 1995 hadde jeg tjent inn det tapte etter Vikings, forteller Næsheim, som da kjøpte ut både det thailandske selskapet og Domstein.

- Det går riktig så bra, forteller Næsheim om driften i dag.

Leverer til 15 land

Singapore fungerer delvis som en sentral, før videre transport.

- I  dag leverer vi til 15 land, fra De Arabiske Emirater, Bahrain og Kuwait i vest til Kina i nord, India, Sri Lanka, Thailand, og alle land her i området rundt Singapore. Vi leverer direkte til en del utvalgte hoteller, men ellers gjennom lokale distributører. Men vår største kundegruppe per i dag er flyselskapene, forteller Næsheim.

- Jeg regner med at vi i løpet av kort tid vil utvide staben til rundt 50 ansatte, og i fem års planen ligger det en dobling av omsetningen innen 3-4 år, forteller Næsheim.

- Men vi skal fortsatt være trofaste mot konseptet. Vi skal fortsette å importere fra kaldtvannsområder, kun sjømat og bare det beste, sier Næsheim til Ledernytt.