Presenterer forretningskonsepter for sjømat

Del saken

Fiskedisker, frysedisker og restauranter kan få konkurranse om å bringe sjømaten ut til forbrukerne, mener forskere.

Forskningsprosjektet "Sjømat i farta" presenterer flere innovative, nye måter å nå ut i markedet på. Sjømatnæringen inviteres til å forsyne seg fritt av ideene, melder Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF).

- Forretningskonseptene er basert på observasjonsstudier og analyser av reelle behov, noe som gir et godt grunnlag for å kommersialisere forslagene, sier rådgiver og leder for prosjektet, Britt Signe Granli fra Nofima Mat.

Prosjektets konklusjoner ble presentert på Sjømatdagene 2010 med foredrag, rapport og stand. Ballen spilles nå over til sjømatnæringen, som fritt kan ta tak i og videreutvikle idékonseptene til eget bruk.

Rapport og annet materiell kan lastes gratis ned fra FHFs nettsider (ved å følge lenkene nedenfor). FHF opplyser at alle som ønsker mer bakgrunnsinformasjon, kan ta direkte kontakt med Nofima.

De ti konseptene kan kort oppsummeres som følger:

1. Autowraps

Denne ideen går ut på å dekke behovet for sølefri mat i bilen, ved å tilby en pakke med "wraps" som har ulike smaker. Essensen i ideen er emballasjeløsningen som kan plasseres i koppholderen, eventuelt festes på dashbordet. På denne måten dekker produktet et behov for mat som er enkel å spise i bilen, gjerne med én hånd.

Se plakat Autowraps (pdf)

2. Bra for barn i bil

Ideen er å tilby en spesiallaget pakkeløsning for barn i baksetet av en bil. Pakken kan typisk inneholde en kombinasjon av mat, drikke, underholdning og tidsfordriv i form av spill, samlekort etc. Ideen kan legge grunnlag for en merkevare som tar barnas behov i bil på alvor - og som foreldrene vet er sunn.

Se plakat Bra for barn i bil (pdf)

3. Den røde hummer

"Den røde hummer" er en franchisemodell for en rask, familievennlig fiske- og skalldyrrestaurant som ligger langs veiene. Restaurantkonseptet kan eies av sjømatnæringen, som franchisegiver. Konseptet gjør det mulig for næringen å ta ut høy fortjeneste på råvarene, fordi man selv eier franchisen. For kundene dekkes behovet om et hyggelig stoppested langs veien, med god og sunn mat.
- Amerikanske Red Lobster har 600 restauranter, forteller Geir Håbesland fra Moonwalk AS. - Hva hvis vi kunne få 3-4 slike restauranter i Norge, der for eksempel ungene kan fiske sin egen fisk i akvariet?

Se plakat Den røde hummer (pdf)

4. Fingerfiskemat

Det neste konseptet tar utgangspunkt i et forbrukerbehov for god sjømat som kan spises hjemme, for eksempel en fredagskveld med gjester, uten å måtte låse seg til kjøkkenet for lengre perioder. Den praktiske ideen består av et brett med assortert og utsøkt fingermat/tapas av fisk og skalldyr. Fokuset er ikke bare på produktet, men på lettvinthet og tidsbesparelse.

Se plakat Fingerfiskemat (pdf)

5. Suppe på pinne

Med utgangspunkt i en oppvarmingspinne som kan utløses med et trykk, kan det fremstilles et beger med fiskesuppe som kan inntas når som helst og hvor som helst. Dette dekker behovet for et sunt og godt måltid som kan spises på farten, uten søl. I tillegg kan suppebegeret posisjoneres som et teknologisk og trendy produkt.

Se plakat Suppe på pinne (pdf)

6. Fiskespisedagen

Det finnes land der fisk og fredager henger sammen. En tilsvarende "fiskedag" kan etableres i Norge gjennom avtaler med dagligvarehandel, kafeer og barer, bensinstasjoner etc. En spesiell ukedag, for eksempel tirsdager, kan brukes til å reklamere ekstra for sjømat, selge ferdige fiskemåltider, servere fiskemat på kantiner etc.

Se plakat Fiskespisedagen (pdf)

7. Enhåndsfiskekaker

Varme fiskekaker er lette å holde i hånden og et sunnere alternativ til pølse og hamburger. Sjømatnæringen kan levere halvfabrikata, utstyr og prosedyrer til utsalgsstedene, eller selge fiskekaker på egne utsalgssteder - blant annet "fisk på hjul", presentert under.

Se plakat Enhåndsfiskekaker (pdf)

8. Kjølepostboksen

Ikke alle ønsker eller har anledning til selv å gå i butikken og handle fisk til middag. Disse kundene kan bestille fersk fisk eller ferdigretter, og få maten levert i en kjøle-/termoboks som er fastmontert på huset. Dette kan tilbys et begrenset geografisk område i en startfase, og både kjølepostboksen og distribusjonen kan settes ut til underleverandører, for eksempel Posten.

Se plakat Kjølepostboksen (pdf)

9. Fisk på hjul

Et mobilt kjøkken (vogn) kan stilles langs veiene, på festivaler og ellers der folk ferdes. Forbrukerne tilbys et godt utvalg av sunn og god hurtigmat, som kan spises der og da. Konseptet gir mulighet for å eie hele eller store deler av verdikjeden, slik at produsenten selv kan sitte igjen med storparten av fortjenesten.

Se plakat Fisk på hjul (pdf)

10. Fiks ferdig fisk

Ved å tilby daglige leveranser av populære, lette fiskeretter til enkle serveringssteder, kan serveringsstedene tilby retter som de ellers ikke ville laget selv. Eksempelvis kan laksequiche (pai) og sjømatpasta tilbys som lunsjretter til kantiner og kafeer med begrenset kapasitet for egen matlaging.

Se plakat Fisk ferdig fisk (pdf)

En strategisk innovasjonsprosess

Prosjektet som munnet ut i disse ti konseptene, startet egentlig med en tradisjonell produktutviklingsidé. Underveis ble imidlertid tilnærmingen endret til fordel for et mer strategisk innovasjonsperspektiv.

- Prosessen tok utgangspunkt i et spørsmål om hvorfor, i stedet for hva vi skulle lage, sier Håbesland. - Resultatet ble én helt ny forretningsidé, to nye distribusjonsformer, ett kommunikasjonskonsept, tre vanskelig kopierbare produktkonsepter, og tre tradisjonelle utviklingsprodukter.

Granli utdyper at prosessen startet med en grundig analysefase som inneholdt observasjonsstudier av forbrukere som er på farten. Lærdommen fra denne fasen ble nedfelt i fire såkalte plattformer: Bilen som spisebord, enhåndsmaten, lunsjekspressen og spontanmiddagen. Disse plattformene la grunnlag for den videre idégenereringen.

Les mer
Plakat for plattformen Bilen som spisebord (pdf)
Plakat for plattformen Enhåndsmaten (pdf)
Plakat for plattformen Lunsjekspressen (pdf)
Plakat for plattformen Spontanmiddagen (pdf)

Nye strategisk posisjoneringsmuligheter

- På Europaveiene og i de største byene i Norge er det lite sjømat på farta, sier Granli. - Rekesalaten på pølsa og laksebagetten er det man får tak i overalt. Utover dette er det kun noen få utsalgssteder som kan tilby mer, for eksempel scampi- og laksewraps.

Hun viser til observasjoner om at mat i farten må være enhåndsmat. Hvis man må bruke begge hendene, stopper man opp. - Mange spiser også i bilen fordi det ikke er hyggelig å spise på bensinstasjonen, sier Granli. - Dette behovet er ikke tatt på alvor. Derfor tyr mange til alternativene som søler minst i bil: bolle og pølse. - Et av idékonseptene handler nettopp om å dekke dette behovet. Emballasjen er kjernen i ideen, fordi den skal passe i koppholderen. Dermed unngår man søl i bilen.

Hun avslutter med å understreke at det er mange muligheter og behov som norske sjømatbedrifter kan gripe fatt i. - I stedet for bare å være en råvarleverandør som kan bli skviset på pris, kan bedrifter utnytte behovene og plattformene som studien har identifisert til å finne bedre strategiske posisjoner.

Prosjektet

Prosjektet har vært utført for Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL) på vegne av forskningsfondet FHF, og det ble gjennomført av Nofima Mat i samarbeid med Moonwalk AS. Øvrige samarbeidspartnere har vært Berggren AS, Brødrene Remø AS og industridesigner Kjersti Schulte, opplyser FHF.

Se også: Prosjektrapporten Sjømat i farta (pdf - 6.49 MB)