Fra en spennende sjømatmeny kan publikum på Buktafestivalene i Tromsø velge blant annet fiskesuppe, hvalburger og «fesk og potedes».
Samtidig kan de frivillige medarbeiderne styrke seg på fiskeburger, bacalao og hvalbiff.
– På Buktafestivalen får vi demonstrert for unge mennesker at det er enkelt å lage sunne og spennende retter av norsk sjømat, sier Ragnhild Eriksen Heen i Eksportutvalget for fisk.
Det gode samarbeidet mellom Eksportutvalget for fisk og Buktafestivalen i Tromsø kan nå gi enda større ringer i vannet. Nå vil arrangørene inspirere andre til å servere mer sjømat på de mange folkefestene rundt om i landet, skriver Eksportutvalget for fisk.
Vil gi tilbake
Aftenposten plasserte nylig Buktafestivalen på lista over årets beste musikkfestivaler, og festivalprodusent Lasse Pettersen deler æren med blant andre Eksportutvalget for fisk:
– Som samarbeidspartnere har dere vært med på å spille oss gode. Nå er Buktafestivalen blitt et sted der man også drar for å møte kjente og spise god mat, selvfølgelig i tillegg til å høre god rockemusikk. Vi ønsker å gi noe tilbake til samarbeidspartnerne våre, og vil gjerne bruke erfaringene fra Bukta til å skape enda flere gode sjømatambassadører på andre festivaler. Det sa Pettersen på Sjømatforum, et nytt treffsted mellom de som arrangerer festivalen og de som leverer og serverer maten i Bukta den første helga i juli.
Idédugnad
Sjømatforumet var det første skrittet på veien mot mer sjømat på flere festivaler. Arrangørene bak Bukta brukte nemlig møtet til å få opp ideer på hvordan Bukta kan bidra til å bringe norsk sjømat til flere arenaer. Med på den kreative idédugnaden var blant andre Eksportutvalget for fisk, Norges Råfisklag, Rica Ishavshotel, cateringleverandøren «Go å mætt» og Reinøy sjømat.
Dele oppskriftene
– Sjømat har blitt en suksess i Bukta fordi publikum har fått servert retter som både overrasker og fenger, fordi smaken er ny og tilberedningen er spennende. Det er en god idé å trykke oppskriftene i et format som folk kan ta med hjem fra festivalen, men enda viktigere er det å lære andre arrangører hvordan man lager bacalao eller fiskesuppe til 50 eller 1000, sa Lise Mangseth i Norges Råfisklag.
Markedssjef Cathrine Thune i Buktafestivalen så for seg ulike måter å gjøre dette på. For eksempel kan festivalen videreformidle både oppskriftene og andre mattips via hjemmesidene sine. En annen idé er å samle festivalarrangører til workshop, der de får prøve å lage de populære matrettene fra Bukta, skriver Eksportutvalget for fisk.